شما در حال مشاهده نسخه متنی وبسایت بیبیسی هستید که از داده کمتری استفاده میکند. نسخه اصلی وبسایت را که شامل تمام تصاویر و ویدیوهاست، مشاهده کنید.
بازگشت به وبسایت یا نسخه اصلی
اطلاعات بیشتر درباره نسخه لایت که برای مصرف کمتر حجم دادههاست
بحران پناهجویان در پاکستان؛ «تصور کنید دختری هستید که به اجبار برای زندگی تحت حاکمیت طالبان بازگردانده میشوید»
پاکستان می گوید اخراج اتباع خارجی و بازداشت افغانها را آغاز کرده است. ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار پناهجو (عمدتا افغان) گمان میرود با اخراج از پاکستان مواجه باشند. حکومت طالبان در مورد اخراج اجباری مهاجران از پاکستان بیانیهای صادر کرده و از کشورها خواسته است که «افغانها را به زور و بدون آمادگی جبرا به اخراج مجبور نسازند». در همین حال پاکستان گفته است که در دو هفته گذشته حدود ۱۰۰ هزار مهاجر و پناهجوی افغان به کشورشان برگشتهاند.
پوشش زنده
شماری از خودروهای وزارت دفاع طالبان برای کمک به جابجایی مهاجران به گذرگاه مرزی فرستاده شدند
حکومت طالبان اعلام کرد که شماری از وسایط حمل و نقل وزارت دفاع برای کمک به جابجا کردن مهاجران بازگشتکننده از پاکستان به گذرگاه مرزی تورخم فرستاده شدند.
تنها در دو هفته گذشته بیش از ۱۰۰ هزار مهاجر از گذرگاه تورخم بازگشتهاند. انتظار میرود در روزهای آینده گذرگاههای مرزی مواجه با انبوه مهاجران اخراج شده از پاکستان روبرو شوند.
طالبان: آمبولانس و تیمهای بهداشت در مرز تورخم مستقر شدند
بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان، در پستی در ایکس (توییتر سابق) نوشت که پنج آمبولانس مملو از دارو و لوازم بهداشتی از سوی قول اردو(سپاه) «خالد ابن ولید» همراه با ۱۰ نفر از کارکنان بهداشتی به گذرگاه تورخم فرستاده شده است.
او همچنین گفته است که وزارت دفاع طالبان نیز شماری از خودروهای حمل و نقل خود را به این گذرگاه فرستاده است.
آقای کریمی افزوده است که کمیته صلیب سرخ و وزارت صحت عامه (بهداشت و درمان) نیز لوازم صحی/بهداشتی، کارکنان بهداشتی و دارو به این محل فرستادهاند.
با پایان یافتن مهلت خروج داوطلبانه مهاجران و پناهجویان افغان از پاکستان و آغاز اخراج اجباری هزاران افغان مقیم پاکستان به دو گذرگاه مرزی اصلی این کشور با افغانستان رسیدهاند.
گفتگو با چند نفر از پناهجویان افغان در پاکستان که در معرض اخراج اجباری قرار دارند
هجوم «بیش از ۲۰ هزار» مهاجر افغان به مناطق مرزی در روز سهشنبه
دیروز سهشنبه مقامات پاکستان اعلام کردند بیش از بیست هزار مهاجر و پناهجو افغان یک روز پیش از پایان مهلت تعیین شده از سوی دولت به مناطق مرزی میان دو کشور شتافتند.
محمود جان بابر، مدیر دفتر تلویزیون سما در پیشاور، در شمال غرب پاکستان از وضعیت این مهاجران و پناهجویان دیدن کرده و به بیبیسی گفت که شرایط برای آنها خیلی دشوار است.
وزارت مهاجران طالبان: بیش از ۴۵۰۰ نفر از مرز چمن-اسپین بولدک وارد افغانستان شدند
وزارت مهاجران طالبان اعلام کرد که تنها در روز چهارشنبه (۹ عقرب/آبان) بیش از ۴۵۰۰ افغان مهاجر از پاکستان طریق مرز چمن-اسپین بولدک قندهار وارد افغانستان شدند.
این وزارتخانه اعلام کرد که این شمار که شامل ۷۰۰ خانواده هستند، به اجبار از پاکستان اخراج شدهاند.
مقامهای وزارت مهاجران طالبان گفته که بازگشتکنندگان در ادارههای مرتبط ثبت شدند و به دفاتر سازمان ملل در امور پناهندگان برای همکاری معرفی شدند.
«بیش از ۱۰۰ هزار نفر» از گذرگاه تورخم در دو هفته اخیر به افغانستان بازگشتهاند
بنا به گفته مقامهای پاکستان، «بیش از ۱۰۰ هزار» افغان در دو هفته اخیر به افغانستان بازگشتهاند.
حکومت پاکستان مهلت اول نوامبر را برای خروج حدود ۱.۷ میلیون اتباع خارجی فاقد مدرک اقامت که اکثر آن افغان هستند، از این کشور اعلام کرده است.
رویترز به نقل از یک مقام ارشد ایالت خیبرپختونخوا در شمال غربی پاکستان همجوار با افغانستان، گزارش داده که این آمار مربوط به افرادی است که از این ایالت از طریق گذرگاه تورخم بازگشتهاند.
عبدالنصیر خان، معاون کمیساریای این ایالت گفته است: «برخی از آنها بیش از ۳۰ سال است که بدون هیچ مدرکی در پاکستان زندگی میکنند.»
گذرگاه دیگر چمن -اسپین بولدگ در ایالت بلوچستان همجوار با ولایتهای جنوبی افغانستان نیز شاهد ازدحام مهاجران برگشتی بوده است.
حکومت پاکستان گفته است عملیات جمعآوری و اخراج افغانها از شهرهای مختلف این کشور را از روز پنجشنبه آغاز میکند.
برآورد شده که بیش از ۴ میلیون مهاجر افغانستان در پاکستان زندگی میکنند، شماری از آنها نسل دوم و سوم متولد این کشورند اما مجبورند حالا به افغانستان بروند.
چرا پاکستان تصمیم گرفت پناهجویان افغان را اخراج کند؟
با پایان ضربالاجل تعیینشده، پاکستان قرار است بیش از یک میلیون پناهجوی افغان را از خاک خود اخراج کند.
این در حالی است که حتی نهادهای بینالمللی مانند سازمان ملل متحد هم از پاکستان خواستهاند که پناهجویان فاقد مدارک قانونی را اخراج نکند.
پاکستان به این پناهجویان دستور داده است که تا روز دوم نوامبر (۱۱ آبان/عقرب) خاک این کشور را ترک کنند. این فرمان همزمان با افزایش شدید حملات در مرز افغانستان صادر شد.
به گزارش سازمان ملل تا روز ۱۵ اکتبر حدود ۶۰ هزار شهروند افغانستان از پاکستان خارج شدند. ۷۸ درصد این افراد میگفتند از این میترسند که اگر بمانند، دستگیر شوند.
افغانهایی که بعد از به قدرت رسیدن دوباره طالبان از افغانستان گریختند، نگران هستند که یک بار دیگر رویاها و زندگیشان نابود شود.
پاکستان در سالهای اخیر با بحران اقتصادی هم روبرو بوده است. در ماه جولای/ژوئیه سال جاری روپیه پاکستان شاهد شدیدترین افت ارزش در برابر دلار آمریکا، از اکتبر سال ۱۹۹۸ میلادی بود.
سعدیه، دختری که در پیشاور در شمال غرب پاکستان درس میخواند، میگوید دو سال پیش از افغانستان گریخته تا بعد از اعلام ممنوعیت تحصیل زنان از سوی طالبان، شانس درس خواندن داشته باشد.
طالبان از کشورها خواست افغانها را بدون آمادگی «به اجبار» اخراج نکنند
حکومت طالبان در مورد اخراج اجباری مهاجران از پاکستان بیانیهای صادر کرده و از کشورها خواسته است که «افغانها را به زور و بدون آمادگی جبرا به اخراج مجبور نسازند».
در بیانیهای که شب گذشته سخنگوی طالبان درشبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) منتشرکرد، از کشورها خواسته شده که در زمینه مهاجران با مدارا برخورد کرده و به آنها وقت کافی داده شود.
در بیانیه از کشورها «تشکر» شده اما تاکید شده است که «یکبار دیگر از آنها میخواهیم که افغانها را به زور و بدون آمادگی جبرا به اخراج مجبور نسازند، بلکه به آنان وقت بدهند و کشورهای مربوطه از روی حسن همجواری، اخوت اسلامی و عاطفه بشری از تحمل کار بگیرند (با مدارا برخورد کنند).»
حکومت طالبان تاکید کرده است که مهاجران افغان «به امنیت آن کشورها مشکلات ایجاد نکردهاند و نه هم در بیثباتی [در آن کشورها] دست دارند.» طالبان از این کشورها نان نبرده است.
در ماههای گذشته، حکومت پاکستان افزایش حملات طالبان پاکستانی در این کشور را به مهاجران افغان نیز نسبت داده است.
همچنین خطاب به کشورهایی که افغانها را «به گونه اجباری» بر میگردانند گفته شده است که «اموال، پول و ملکیتهای آنان، مال شخصی و حق آنها میباشد، هیچ کسی حق ندارد اموال مذکور را از آنها بگیرد و شرایط ناعادلانه و غیرمنصفانه در این زمینه برای آنان وضع کند.»
بنا به گزارشها حکومت پاکستان برای افغانهایی که برمیگردند محدودیت انتقال پول نقد وضع کرده است.
در بیانیه از تاجران و سرمایهداران افغان خواسته شده که در هماهنگی با «کمیسیون عالی، در انتقال، اسکان سرپناه، تداوی و دیگر زمینهها همکاری» کنند.
در پایان این بیانیه نیز به افرادی که کشور باز میگردند «اطمینان» داده شده که میتوانند «زندگی آرامشان را از سر گیرند».
در همین حال، فعالان حقوق بشر و به ویژه ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل از پاکستان خواسته است که «برنامه بازگردان جمعی افغانها را متوقف کند».
پاکستان میگوید اخراج اتباع خارجی و بازداشت پناهجویان افغان را آغاز کرده است
پاکستان میگوید این کشور اخراج اتباع خارجی و بازداشت افغانها که دارای مدارک قانونی اقامت نیستند را آغاز کرده است.
صدها هزار پناهجو (عمدتا افغان) گمان میرود با اخراج از پاکستان مواجه باشند.
کمیسیون حقوق بشر پاکستان هشدار داده است که اخراج اجباری آنها ممکن است به یک «بحران انسانی» منجر شود.
مقامات میگویند این فرمان به دلیل «نگرانیهای امنیتی» است و هیچ ملیت خاصی را هدف قرار نمیدهد.
گروههای حقوق بشر مانند عفو بینالملل از این سیاست انتقاد کردهاند.
هزاران افغان پیش از فرا رسیدن ضربالاجل پاکستان به سمت مرز حرکت کردهاند.