روز پایانی لویهجرگه مشورتی؛ گروه طالبان درخواست آتشبس را رد کرد
تازهترین خبرهای مرتبط با لویهجرگه مشورتی صلح افغانستان که بعد از پنج روز، امروز پایان مییابد. بیش از سه هزار نفر در این نشست شرکت و درباره سرنوشت گفتوگوهای صلح با طالبان رایزنی کردند. در این لویه جرگه شماری از رهبران ارشد سیاسی و دوازده نامزد ریاست جمهوری حضور نداشتند.
پوشش زنده
لویه جرگه مشورتی با سخنان آقای سیاف پایان یافت
عبدرب الرسول سیاف در پایان لویه جرگه خواست که پس از آغاز گفتوگوهای صلح، مجمعی از علما تشکیل شود تا در مورد اختلافات از قرائت های متفاوت از مسایل دینی تشکیل شود تا این اختلافات رفع شود.
او اختلاف اصلی بین طالبان و مردم را همین قرائت مختلف از مسایل دینی خواند.
او گفت تهدیدات و تحرکات زیادی برای اخلال جرگه وجود داشت که با تلاش نیروهای امنیتی خنثی شد. لویه جرگه مشورتی صلح با این سخنان آقای سیاف پایان یافت.
لویهجرگه؛ توپ صلح غنی در میدان طالبان، آمریکا و مخالفان سیاسی؟
علی حسینی - بیبیسی، کابل
محمد اشرفغنی، رییسجمهوری حالا در هر گفتوگو و مذاکرات صلح دست پر دارد.
آقای غنی پشت هر میز مذاکرهای که از این به بعد بنشیند حتی حرف دلش را هم با استناد به قطعنامه لویه جرگه مشورتی صلح میگوید و تاکید میکند که این نظر مردم افغانستان است.
از نظر او، حالا هر حرفی که دولتش در باره صلح میگوید، حرف مردم و ملت افغانستان است.
رییسجمهوری افغانستان همانگونه که در سخنرانی پایانی جرگه تاکید کرد، نتیجه لویه جرگه مشورتی صلح بهعنوان نقشه راه و برنامه عمل دولتش خواهد بود، همانطور هم حضور دولتش در روند مذاکرات صلح را بر اساس آن تعریف خواهد کرد.
این لویه جرگه، دولت افغانستان را از انزوای سیاسی در روند مذاکرات صلح بیرون کشید. دولت آقای غنی قبل از این، در حالیکه پاکستان، ایران و روسیه با نمایندگان طالبان نشست داشتند؛ و آمریکا پنج دور، دور میز گفتوگو با طالبان نشست و چهرههای مشهور افغانستان طالبان را در مسکو به آغوش کشیدند، هیچ قدمی در چنین میدانی نبرداشته بود، اما حالا توپ را به میدان آمریکا، طالبان و مخالفین سیاسیاش انداخته است.
متن کامل قطعنامه لویهجرگه مشورتی صلح افغانستان
قطعنامه لویهجرگه مشورتی صلح براساس طرحهای۵۱ کمیتهکاری این جرگه ترتیب و ارایه شده است.
قطعنامه این جرگه شامل ۲۳ ماده است.
در این پنج روز سه هزار و ۲۰۰نماینده از سراسر افغانستان در تالار این جرگه در کابل جمع شدند تا خط مشی مذاکره و چهارچوب مذاکره با گروه طالبان را مشخص کنند.
متن کامل قطعنامه لویهجرگه مشورتی صلح:
۱. ما اشتراککنندگان در این جرگه مصمم و متعهد برای آوردن صلح پایدار در کشور هستیم.
۲. اعضای لویهجرگه مشورتی صلح از تحریک طالبان میخواهند تا با در نظرداشت از پیامدهای ناگوار جنگ و خونریزی، به صدای کتله عظیم مردم که از گوشه و کنار افغانستان نمایندگی میکنند، گوش داده، دست از دشمنی بردارند و در عمران و آبادی وطن خود سهیم شوند. جنگ برنده ندارد و صلح بازنده.
۳. یکی از عوامل بزرگ جنگ در افغانستان برداشتها و قرائتهای متفاوت از دین مبین اسلام است. اعضای لویهجرگه مشورتی صلح به دولت، تحریک طالبان و علمای دینی پیشنهاد مینمایند تا دیدگاه خویش را از قرائت اسلام واحد ساخته، وسیله همسویی و وحدت ملی گردند.
۴. دولت جمهوری اسلامی افغانستان و تحریک طالبان باید به صدای اکثریت مطلق افغانها لبیک گفته و آتش بس فوری و دایمی را بخاطر احترام به اراده مردم، حرمت گذاشتن به ماه مبارک رمضان، پایان خشونتها و اعتمادسازی میان طرفین و پایان دادن به تبلیغات منفی، سر از آغاز ماه مبارک رمضان سال جاری، اعلان و در سراسر کشور تطبیق نمایند.
۵. نظام جمهوری اسلامی دستاورد بزرگ مردم افغانستان و حاصل سالها قربانی و مجاهدت است. استقرار و استحکام صلح در افغانستان باید با حفظ نوعیت نظام (جمهوری اسلامی افغانستان) و از مجرای مذاکرات مستقیم صورت گیرد.
۶. قانون اساسی کنونی افغانستان یک وثیقه ملی و با ارزش برای ملت افغانستان است که باید حفظ گردد؛ اما در صورت لزومدید، تعدیل برخی مواد آن از طریق میکانیزمهای اصولی و پسندیده در این قانون، بعد از توافق صلح، امکانپذیر است.
۷. حقوق اساسی اتباع، مندرج در قانون اساسی افغانستان، منجمله حقوق زنان و اطفال، حق مشارکت سیاسی و مدنی، حق آزادی بیان، حق تعلیم و کار، حق دسترسی به خدمات عامه و همچنین حقوق اقلیتهای قومی و مذهبی، معلولین و ورثه شهدا به عنوان پایههای اساسی استحکام صلح، باید در جریان پروسه صلح حفظ و تقویت گردد.
۸. نیروهای امنیتی و دفاعی افتخار کشور هستند. تحکیم و تداوم صلح پایدار نیازمند نهادهای امنیتی و دفاعی ملی و نیرومند میباشد. بنابر این مردم افغانستان از آدرس این جرگه بر حفظ و تقویت این نهادها تاکید مینمایند.
۹. اعضای لویه جرگه مشورتی صلح از طرفهای درگیر و کشورهای دخیل در پروسه صلح افغانستان تقاضا میکنند تا با تفاهم و تشریک مساعی، زمینه باز نمودن دفتر سیاسی طالبان را در افغانستان فراهم نمایند.
۱۰. اعضای لویهجرگه مشورتی صلح از دولت افغانستان میخواهد تا در هماهنگی نزدیک با جامعه جهانی و بعد از تفاهم میان تمام جناحهای ذیدخل در پروسه صلح، جهت حفظ ارزشها و دستاوردهای حدود دو دهه اخیر، جدول زمانی عملی برای خروج مسوولانه نیروهای خارجی از افغانستان را ترتیب و تنظیم نماید.
۱۱. اعضای لویهجرگه مشورتی صلح از دولت افغانستان، تمام احزاب، جریانهای سیاسی و شخصیتهای تاثیرگذار ملی در چنین وضعیت تاریخی و سرنوشتساز میخواهند تا با استفاده از فرصتهای پیش آمده، اجماع ملی و سیاسی داخلی را برای پیشبرد پروسه صلح ایجاد و تقویت نموده و از یک آدرس واحد و افغانستان شمول وارد مذاکرات صلح گردند.
۱۲. تمام جناحهای ذیدخل باید از پیش شرطهایی که زمینه آغاز مذاکرات مستقیم را محدود میسازد، اجتناب ورزند.
۱۳. تمام جناحهای ذیدخل باید با روحیه اسلامی و برخورد نیکو با اسرا و زندانیان یک دیگر دفتار نمایند و با استفاده از روشهای سازنده و انعطافپذیر در قابل تبادل اسراء و رهایی زندانیان اقدامات را برای اعتمادسازی و حسننیت هر چه بیشتر دو طرف روی دست گیرند.
۱۴. برای دستیابی به صلح پایدار، اجماع منطقهای و بینالمللی یک امر حتمی و حیاتی میباشد. بنابر این تقاضای اعضای لویهجرگه مشورتی صلح از کشورهای منطقه و فرا منطقه و جامعه جهانی این است تا تلاشهای خود را برای استقرار صلح در افغانستان با دولت هماهنگ ساخته و نقش دولت جمهوری اسلامی افغانستان را در محوریت ابتکارها و تلاشهای خود قرار دهند.
۱۵. اعضای لویهجرگه مشورتی صلح از دولت میخواهند که در تمام مذاکرات و گفتوگوها بر سیاست حسن همجواری با کشورهای منطقه و همسایهها تاکید ورزیده و در صورت تداوم دخالتهای کشورهای منطقه و یا برخی از همسایهها در امورد افغانستان، به صورت رسمی شکایت مردم افغانستان را به آدرس شورای امنیت سازمان ملل متحد درج نماید.
۱۶. دولت باید مشوره با آدرسهای تاثیرگذار ملی، سیاسی و اجتماعی، برنامه جامع و همه شمول را برای تسریع پروسه صلح و آغاز مذاکرات مستقیم با تحریک طالبان با در نظرداشت مشورههای این جرگه تدوین و به منصهی اجرا گذارد.
۱۷. با درک نیاز مبرم به وجود یک نهاد بیطرف برای تسهیل پروسه صلح، اعضای این جرگه اذعان میدارند تا به منظور شفافیت و موثریت شورای عالی صلح در ساختار، تشکیلات و عملکرد این شورا اصلاحات بنیادی اعمال گردد.
۱۸. اعضای لویهجرگه مشورتی صلح با در نظرداشت تجارب گذشته، مشوره میدهد که هیئت مذاکره کننده از شخصیتهای جهادی، افراد ملی، متخصص، با تجربه، نیکنام، متعهد به ارزشهای حقوق بشری و صلح طلب با ترکیب قابل مدیریت (حد اکثر پنجاه تن) و با در نظرداشت توازن قومی و حضور علمای جید، متنفذین قوم، زنان، جوانان، خانوادههای قربانیان، معلولین، اقلیتها، نمایندههای جامعه مدنی، مهاجرین، رسانهها، کوچیها و نمایندگان اقشار و اصناف مختلف جامعه و برخی از اعضای لویهجرگه مشورتی صلح تشکیل گردد.
۱۹. اعضای لویهجرگه مشورتی صلح از دولت جمهوری اسلامی افغانستان تقاضا مینمایند تا برای تسهیل و تسریع پروسه صلح، خواستها و مطالبات مشروع و معقول طالبان را شناسایی و در قبال آن اقدامات لازم را جهت اعتمادسازی بیشتر روی دست گیرند.
۲۰. اعضای لویهجرگه مشورتی صلح تعهد میکنند که به صفت پیامآوران صلح حین بازگشت به مناطق و محلات خود، پیام صلح این جرگه را به مردم خود رسانیده و در این راه سعی و تلاش همهجانبه را به همکاری ادارات محلی، علما، بزرگان قوم، جوانان و زنان به راه اندازیم تا باشد سهم دینی و ملی خویش را در تامین صلح ایفا نماییم.
۲۱. اعضای لویهجرگه مشورتی صلح از دولت میخواهند تا روابط خود را با اعضای این جرگه و نهادهای تاثیرگذار حفظ نموده و به گونه متداوم اعضای این جرگه را از تطبیق مشورههای جرگه و پیشرفت گفتوگوها و مذاکرات صلح در جریان قرار دهند.
۲۲. اعضای لویهجرگه مشورتی صلح با تاکید بالای مواد این قطعنامه، به دولت جمهوری اسلامی افغانستان، تحریک اسلامی طالبان، جامعه بینالمللی، کشورهای منطقه و دیگر جناحهای ذیدخل، خطاب مینماید تا به خواستهها و مطالبات برحق مردم افغانستان و مشورههای این لویهجرگه تاریخی احترام گذاشته و به صورت جدی و صادقانه در امر استقرار و استحکام صلح پایدار و جلوگیری از تداوم و تشدید جنگ و همچنین تلفات مردم عام تلاشها و اقدامات عملی را انجام دهند.
۲۳. اعضای لویهجرگه مشورتی صلح بخاطر اهمیت این لویهجرگه تاریخی از رئیس و هیئت اداری لویهجرگه مشورتی صلح میخواهند تا تمام دیدگاهها، نظریات و پیشنهادات کمیتههای پنجگانه را در یک سند رسمی چاپ و به دست نشر بسپارند.
غنی: من حاضرم آتش بس را عملی کنم
رئیس جمهوری افغانستان: به خواست لویه جرگه مشورتی من تیم مذاکره را تعیین میکنم نه لشکر مذاکره را... من حاضرم خواست مشروع شما را که آتش بس است، عملی کنم. در نیروهای امنیتی خود این جرات را میبینم که نظم آتش بس را عملی کنند اما آتش بس یک طرفه نمیشود. اگر طالبان حاضر باشند ما حاضریم که روی مسایل تخنیکی آن با آنها کار کنیم.
غنی: خواهان حضور طالبان در داخل شد
آقای غنی خواهان حضور طالبان در داخل افغانستان برای انجام گفتوگوهای صلح شد. او از ازبکستان و ترکمنستان و اندونزی و کشورهای اروپایی برای اظهار آمادگی برای میزبانی نشستهای صلح سپاسگزاری کرد. رئیس جمهوری افغانستان گفت اکنون انتخاب با طالبان است.
غنی: از تلاش آمریکا برای صلح تشکر میکنم
آقای غنی: من از تلاش ها و سیاست آمریکا که برای صلح به راه انداخته است تشکر میکنم. رابطه ما با آمریکا یک رابطه بنیادی و دراز مدت است. دولت افغانستان نقش مهم در تدوین استراتیژی رئیس جمهور ترامپ برای جنوب آسیا داشت که در آن صلحسازی محور اساسی بود. صلحسازی معنای تجرید افغانستان را نمیدهد. جای هراس و نگرانی نیست.
منبع تصویر، ARG
غنی: از پاکستان رابطه دوستانه میخواهیم
رئیس جمهوری افغانستان به کشورهای منطقه به خصوص پاکستان گفت صلح در افغانستان برای این کشور رشد اقتصادی به بار خواهد آورد. او از پاکستان خواست رابطهای دوستانه با افغانستان داشته باشد و به جهان نشان دهد که میتواند مناسبات تهدید محور را به همکاری واقعی تبدیل کند.
او همچنین از هند سپاسگزاری کرد که محور روابطش را حرمت و تداوم قانون اساسی افغانستان تشکیل میدهد.
آقای غنی همچنین از کشورهای دیگر چون آمریکا، ژاپن و آلمان و کشورهای دیگر کمک کننده هم تشکر کرد.
منبع تصویر، ARG
غنی در لویه جرگه: صلح به معنی قطع حضور جامعه جهانی نیست
آقای غنی تاکید کرد که برنامه صلح به معنای عقبنشینی و فروپاشی یا قطع حضور جهان در افغانستان نیست، بلکه گذار از حضور نظامی به حضور توسعهای خواهد بود.
منبع تصویر، ARG
قطعنامه لویهجرگه؛ تایید و تقویت مواضع دولت در روند صلح
ضیا شهریار - بیبیسی
همانطوری که پیشبینی میشد قطعنامه ۲۳ مادهای لویهجرگه مشورتی صلح مواضع و دیدگاههای دولت افغانستان را در روند مذاکره با طالبان مورد تایید قرار داد.
در مواد این قطعنامه بر آتشبس، حفظ "دستاوردهای ۱۸ سال گذشته" افغانستان، حفظ جمهوری اسلامی و نهادهای امنیتی، اجماع داخلی و منطقهای، اصلاح شورای عالی صلح و تعیین هیات جدید مذاکرهکننده صلح تاکید شده است.
در ماده ۱۸ قطعنامه به دولت افغانستان پیشنهاد شده تا هیات جدید مذاکرهکنند با طالبان را بازنگری کند، شمار آن حداکثر ۵۰ نفر و متشکل از شخصیتهای جهادی، افراد ملی، متخصص و متعهد به ارزشهای حقوقبشری باشد.
این قطعنامه همچنین از دولت افغانستان خواسته تا زمینه گشایش دفتر طالبان در کابل را فراهم کند و از دولت و طالبان خواسته تا روی آزادی زندانیان دو طرف توافق کنند.
همچنین همزمان با روز آخر این لویهجرگه، گزارش شده که وزارت جدید دولت در امور صلح ایجاد میشود و رئیس جمهور اشرف غنی اعلام کرد که ۱۷۵ زندانی طالبان را به نشانه حسن نیت از زندان آزاد خواهد کرد.
این درحالیست که ششمین دور مذاکرات آمریکا و گروه طالبان در دوحه قطر در جریان است و طالبان همچنان پافشاری دارند که حاضر نیستند با دولت اشرف غنی مذاکره کنند.
ممکن است این لویهجرگه تاثیر مشخصی روی روند مذاکرات آمریکا و طالبان نداشته داشته اما میتواند موضع دولت افغانستان در چانهزنیهای مربوط به صلح را تقویت کند.
غنی از طالبان خواست که برای تحویل زندانیهایشان به کابل بیایند
غنی از طالبان خواست برای تسلیم شدن زندانیان خود به کابل یا هر شهر دیگر افغانستان در یک مراسم خاص اشتراک کنند.
غنی خطاب به طالبان: انتخاب با شما است که خوشحالی به مردم میدهید یا غم
غنی خطاب به طالبان: انتخاب با شماست که خوشحالی را به مردم میدهید یا به غم مردم باز هم ادامه می دهید... بیایید بشنوید که مردم چه میخواهند. من که چک سفید به شما (اعضای لویه جرگه) دادم آیا مولوی هبت الله هم حاضر است به مردم افغانستان چک سفید بدهد؟
غنی: صلح آمدنی است
رئیس جمهوری افغانستان گفت صلح حتمی و آمدنی است و پس از آن اولین دستاورد افغانستان رفع نیازمندی به کشورهای خارجی خواهد بود. او از طالبان خواست که مشترکا برای دستیابی به این هدف او را کمک کنند.
منبع تصویر، arg
غنی: صدای مردم از گلوی شما بلند شده است
آقای غنی: ۳۱ میلیون نفوس افغانستان از گلو شما ۳۲۰۰ نماینده صدا بلند کردند که صلح نیاز بدون قید و شرط ماست و از طالبان خواستند دست از خشونت دست بردارند ... ما حاضریم زمینه را برابر کنیم طالبان نه گروه خشونت، بلکه شریک بازسازی کشور ما باشد. من به این پیشنهاد پایبند هستم.
منبع تصویر، arg
جرگه دیجتال ادامه مییابد
رئیس جمهوری افغانستان وعده سپرد که برای پیگیری و عملی سازی قطعنامه لویه جرگه، ادارات مرتبط به صلح از طریق پیامهای کتبی تلفنی با اعضای جرگه در تماس خواهند بود و این جرگه به گونه دیجیتال ادامه خواهد یافت.
خبر فوری, غنی: بخاطر حسن نیت و حرکت دوستانه ۱۷۵ زندانی طالبان را آزاد می کنم
غنی خطاب به طالبان: جنگ کردیم گاهی پیروز شدیم و گاهی پیروز شدید و گاهی شکست خوردیم و گاهی شسکت خوردید. نتیجه این است که غریب ترین های این خاک در عذاب هستند... صلح به معنای زیر پا شدن نظام جمهوری اسلامی نیست... صلح به معنای زندگی صلح آمیز با حفظ عزت شما در زیر نظام افغان شمول خواهد بود. بیایید در ماه رمضان یک خوشحالی دیگر به مردم بیاوریم ... به خاطر ماه رمضان و برای نشان دادن حسن نیت و حرکت دوستانه ۱۷۵ زندانی طالبان را آزاد کنم.
منبع تصویر، arg
غنی به اعضای جرگه: من به شما چک سفید داده بودم
آقای غنی: من به شما چک سفید داده بودم. امروز شما به ملت افغانستان یک خزانه عظیم را دادید. من قعطنامه شما را شنیدم. بعد از امروز این قطعنامه نیست نقشه راه و پرواگرام عمل دولت افغانستان است.
غنی از مردم به دلیل ترافیک شدید عذر خواهی کرد
آقای غنی از نیروهای امنیتی برای تامین امنیت لویه جرگه مشورتی تشکری کرد و از شهروندان کابل به خاطر راهبندان و اخلال در کار و تجارت شان معذرت خواهی کرد.