در پی جهش اخیر قیمت ارز، بانک مرکزی ایران محدودیتهای تازهای را برای فروش ارز معرفی کرده است.
از جمله، در بخشنامهای که این سازمان صادر کرده تعیین سقف ۲۰۰۰ یورویی یا معادل آن به دلار برای متقاضیان خرید اسکناسهای ارزیست.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی برای کاهش نرخ ارزهمچنین اقدامانی نظیر«عرضه ارز در سامانه برخط(آنلاین)، تولید سکه از طلای آب شده با همکاری بخش خصوصی و عرضه گواهی سکه» را هم در دستور کار خود قرار داده است.
با تداوم اعتراضات در ایران، قیمت دلار آمریکا دیروز از مرز ۳۶ هزار تومان هم گذشت که علت آن افزایش تقاضا به دلیل نبود چشمانداز روشن به آینده اقتصاد ایران بوده است؛ طی هفتههای اخیر گزارشهایی هم از افزایش خروج سرمایه توسط افراد حقیقی از بازار سرمایه منتشر شده بود که به نظر میرسد نقدینگی به بازارهای موازی نظیر ارز و طلا هدایت شده است.
قیمت دلار در معاملات امروز بازار ارز نسبت به دیروز شاهد کاهش بود و با قیمتی کمتر از قیمت دیروز معامله شده است؛ بعضی صرافیهای به مشتریان خود میگویند موجودی ارز ندارند و بعدا مراجعه کنند.
قیمت دلار در ابتدای شروع به کار دولت ابراهیم رئیسی در مرداد ۱۴۰۰ حدود ۲۵۵۰۰ تومان بود که حالا مرز ۳۶ هزار تومانی را هم رد کرده است.
طی دهههای اخیر دولتهای مختلف ایران از طریق بانک مرکزی به روشهای مختلف از جمله افزایش عرضه، در مورادی از طریق کارگزاران امین حکومت (نظیر سالار آقاخانی در دولت حسن روحانی) یا انتشار خبرهایی درباره احتمال آزادسازی پولهای مسدود شده، سعی بر کنترل قیمت ارز داشتهاند.
ولی با چشمانداز منفی اقتصاد ایران در سالهای اخیر که اعتراضات هم آن را تشدید کرده، شهروندان ایرانی به دنبال مکانی مطمئن برای جلوگیری از کاهش ارزش سرمایههای ریالی خود هستند.