روسای جمهور تاجیکستان و قرقیزستان درباره همکاریهای دو کشور گفتگو کردند
امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان امروز در تماسی تلفنی با صادر جباراف، رئیس جمهور قیرقیزستان گفتگو کرد.
به نوشته "خاور"، خبرگزاری رسمی تاجیکستان مبتکر انجام این مکالمه تلفنی جانب قیرقیزستان بوده است.
در این گفتگوی تلفنی مجموع مسائل مربوط به همکاریهای تاجیکستان و قیرقیزستان مورد بحث و گفتگوی روسای جمهوری دو کشور قرار گرفت. بر اساس اطلاع رسمی، رهبران دو کشور به توافق رسیدهاند که گفتگوهای سیاسی را با هدف"تحکیم همسایگی نیک دو دولت و مردم" ادامه خواهند داد.
بیش از یک سال است که تاجیکستان و قرقیزستان به دلیل اختلافات بر سر مناطق علامتگذاری نشده مرزی رابطه خوبی با هم ندارند.
موضوع دیگر صحبت رؤسای جمهور دو کشور آمادگی برای چهارمین نشست مشورتی رهبران کشورهای آسیای میانه بوده است. این نشست های مشورتی از پنج سال پیش شروع شده و مبتکر برگزاری آن شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان است. تا حالا رهبران پنج کشور آسیای میانه در شهر نورسلطان قزاقستان (۲۰۱۸) ، شهر تاشکند ازبکستان (۲۰۱۹) و منطقه بینالمللی گردشگری آوازه ترکمنستان (۲۰۲۱) نشست مشوررتی برگزار کردهاند.
به دلیل همه گیری بیماری کرونا سال ۲۰۲۰ نشست سوم مشورتی رهبران کشورهای آسیای میانه در شهر بشکیک، پایتخت قیرقیزستان برگزار نشد. با این حال، تا حالا اعلام نشده که نشست امسال رهبران کشورهای آسیای میانه در ماه آینده میلادی در کجا برگزار خواهد شد.












