هند حضور دیپلماتیک خود در افغانستان را «بهزودی از سر میگیرد»

منبع تصویر، bna
رسانههای هندی گزارش داده که هند ممکن است به زودی حضور دیپلماتیک خود در افغانستان را از سر بگیرد.
هندوستان تایمز به نقل از منابعی گفته که دولت هند به تصمیم بازگشایی سفارت خود در افغانستان نزدیک است، اگرچه این اقدام به معنی به رسمیت شناختن حکومت طالبان نخواهد بود.
این منابع گفتهاند که تیمی از کارمندان نهادهای امنیتی هند در ماه فبروری/فوریه برای ارزیابی وضعیت امنیتی و بازگشت احتمالی دیپلماتهای هندی به افغانستان رفته بودند.
هفته گذشته نیز یک مقام ارشد وزارت خارجه هند با وزیر خارجه طالبان در کابل دیدار کرد.
امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان این دیدار را «یک آغاز خوب» در روابط حکومت طالبان با هند خواند و خواستار بازگشایی سفارت و ازسرگیری خدمات کنسولی هند در افغانستان شد.
در روزهایی که به سقوط افغانستان به دست طالبان در سال گذشته میلادی منجر شد، هند تمام نمایندگیهای دیپلماتیک خود را در این کشور بست و کارکنان خود را از افغانستان خارج کرد. سفارتهای ایران، چین، روسیه و پاکستان اما به فعالیت خود در کابل ادامه دادند.
هند روابط نزدیکی با دولتهای پیشین تحت حمایت آمریکا داشت اما به دلیل روابط نزدیک طالبان با پاکستان و تنشهایی که با پاکستان دارد، تاکنون با طالبان وارد تعامل نشده است.









