واکنش چهرههای سیاسی افغانستان به اجلاس کنفرانس اسلامی در اسلام آباد
محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه دولت پیشین افغانستان بیانیه نمایندگیهای افغانستان در خارج را در مورد نشست سازمان همکاری اسلامی نشر کرده است که قرار است فردا در اسلام آباد برگزار شود.
از آنجایی که تاکنون هیچ کشوری دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است، آقای اتمر، به گفته منابع دیپلماتیک، هنوز جلساتی با سفارتها و کنسولگریهای افغانستان برگزار میکند، بجز نمایندگیهای افغانستان در پاکستان که به نمایندگان طالبان واگذار شده است.
در این بیانیه که آقای اتمر آن را در توییتر خود نشر کرده است، خطاب به نشست ویژه سازمان همکاری اسلامی آمده است که "حکومت جدید در افغانستان باید با رضایت مردم افغانستان و ارزشهای اسلامی تشکیل شود، همه حقوق بشر از جمله حقوق زنان و عدالت اجتماعی باید در هسته اصلی آن قرار گیرد".
در این بیانیه گفته شده است که تنها راه برای تشکیل چنین حکومت گسترده و قانونی، از سرگیری مذاکرات بین الافغانی بر اساس توافقنامه دوحه و قطعنامه شورای امنیت است.
همچنین، صلاح الدین ربانی، رهبر شاخهای از حزب جمعیت اسلامی نیز در بیانیهای گفته است که "فرصتی است تا نمایندگان کشورهای اسلامی به طالبان تفهیم نمایند که به گفتگوهای جامع ... تن بدهند."
او افزوده که "این نشست، به تریبونی برای کارزار گروه طالبان جهت کسب مشروعیت بین المللی این گروه بدل نشود."