بیانیه گروهی از فعالان سیاسی ایران در انتقاد از 'کارشکنی' در احیای برجام
گروهی از فعالان سیاسی و مدنی ایرانی در بیانیه ای نوشته اند که بخشی از نیروهای سیاسی در داخل کشور که مخالف احیای برجام هستند قصد "کارشکنی"در فرآیند رفع تحریم ها را دارند.
ده ها نفر از جمله مرتضی الویری، ابراهیم اصغرزاده، محسن امین زاده، مسعود باستانی، عبدالعلی بازرگان، عماد بهاور، مصطفی تاجزاده و حمیدرضا جلایی پور این بیانیه را امضا کرده اند.
آنها می نویسند: "در شرایطی که منافع و مصالح کشور ایجاب می کند دستگاه دیپلماسی ایران با اغتنام فرصت پدید آمده برای تامین منافع ایران و رفاه ایرانیان و هموارسازی مسیر احیای برجام و رفع عزتمندانه تحریم ها همه ظرفیت های خود را فعال کند، متاسفانه با طراحی تعدادی از نمایندگان مخالفت دولت وزیر امور خارجه به مجلس احضار و به علت تلاش برای مذاکره با آمریکا و احیای برجام دو کارت زرد دریافت می کند."
آنها می نویسند که "مخالفان داخلی تنش زدایی با آمریکا" چنان از رفع تحریم ها نگرانند که "زندگی بدوم برجام و تداوم تحریم را مطلوب کشور و نظام می خوانند."
آنها در این بیانیه همچنین به آنچه "اپوزیسیون غیرملی ایران" در آمریکا توصیف می کنند حمله کرده اند و می نویسند که این گروه "به وزیر خارجه جدید نامه می نویسند و از انتصاب کسی که حامی گفتگو با ایران و رفع زودتر تحریم ها و بازگشت سریع تر آمریکا به برجام است ابراز نگرانی می کنند."
جو بایدن رئیسجمهور آمریکا به تازگی رابرت مالی را به عنوان نماینده ویژه دولتش در امور ایران انتخب کرده است. آقای مالی از دستیاران سابق باراک اوباما است و یکی از هواداران سرشناس تعامل با ایران قلمداد میشود.
پیش از انتصاب راب مالی چهره های محافظه کار آمریکایی علیه این تصمیم هشدار دادند - از جمله سناتور جمهوریخواه تام کاتن آقای مالی را به «همدردی با حکومت ایران و خصومت با اسرائیل» متهم کرد.