آیتالله خامنهای انتخاب محمد یزدی به ریاست خبرگان را 'مناسب و بجا' توصیف کرد

منبع تصویر، khamenei.ir
رهبر جمهوری اسلامی از انتخاب رئیس جدید مجلس خبرگان استقبال کرده و رویکرد آمریکا نسبت به مذاکرات هستهای را مورد انتقاد قرار داده است.
آیتالله علی خامنهای در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری در روز پنجشنبه، ٢١ اسفند (١٢ مارس) انتخاب محمد یزدی به ریاست این مجلسرا مورد تایید قرار داد و گفت: "شخصیت، سوابق و لواحق آیتالله یزدی نشان میدهد که انتخاب ایشان برای ریاست خبرگان مناسب و بجاست." این ملاقات در پایان نشست دورهای مجلس خبرگان صورت گرفت.
در رایگیری برای انتخاب رئیس مجلس خبرگان رهبری که روز سهشنبه صورت گرفت، محمد یزدی، عضو شورای نگهبان و دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با کسب اکثریت آرا به این سمت انتخاب شد. اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت و رئیس سابق مجلس خبرگان، نامزد دیگر این سمت بود.
محمدرضا مهدوی کنی، رئیس سابق مجلس خبرگان، چند ماه پیش پس از یک دوره بیماری درگذشت.
از آقای یزدی به عنوان یکی از روحانیون محافظهکار نام برده میشود که طی سالهای اخیر، از منتقدان آقای اکبر هاشمی رفسنجانی هم بوده است.
به گزارش وبسایت رهبر جمهوری اسلامی، آیتالله خامنهای بخشی از سخنان روز پنجشنبه خود را به مذاکرات هستهای و به خصوص موضعگیری مقامات آمریکایی و اسرائیلی در این زمینه اختصاص داد و از جمله به نامه سرگشاده شماری از سناتورهای آمریکایی خطاب به مقامات جمهوری اسلامی اشاره کرد.

منبع تصویر، khamenei.ir
نویسندگان این نامه، که از مخالفان سیاست باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در قبال برنامه اتمی ایران هستند، در نامه خود هشدار داده بودند که هر توافقی که بین ایران و دولت کنونی آمریکا صورت بگیرد صرفا تا پایان دوره ریاست جمهوری آقای اوباما معتبر است و در آینده، احتمال تغییر یا لغو آن به خواست کنگره و رئیس جمهوری بعدی وجود دارد.
رهبر جمهوری اسلامی گفت: "همه کشورهای جهان طبق مقررات پذیرفته شده بینالمللی، پس از تغییر دولتهایشان نیز به تعهدات خود پایبندند اما سناتورهای آمریکایی رسماً اعلام میکنند اگر این دولت برود تعهدات او کأن لم یکن تلقی میشود، آیا این نهایت فروپاشی اخلاق سیاسی و متلاشی شدن درونی نظام امریکا نیست؟"
وی در عین حال نسبت به اعتبار هرگونه توافقی ابراز اطمینان کرد و گفت: "مقامات جمهوری اسلامی کار خود را بلدند و میدانند اگر هم به توافقی برسیم چگونه عمل کنیم که دولت آمریکا بعدها نتواند زیر آن بزند." پیشتر، وزیر خارجه ایران تصویب چنین توافقنامهای به صورت قطعنامه شورای امنیت را به عنوان راهی برای حصول اطمینان از تداوم اعتبار آن مطرح کرده بود.

منبع تصویر، AFP
آیتالله خامنهای از رویکرد طرفهای مذاکره هستهای هم انتقاد کرد و گفت که "هر وقت به زمانی که برای پایان مذاکرات معین شده نزدیک میشویم، لحن طرف مقابل بخصوص آمریکاییها تندتر، سختتر و خشنتر می شود" و افزود که "این جزء شگردها و حیلههای اینهاست."
رهبر جمهوری اسلامی سخنرانی اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا را نیز محکوم کرد. آقای نتانیاهو در این سخنرانی به شدت با توافق محتمل بین ایران و گروه ١+٥ مخالفت ورزیده و گفته بود که چنین توافقی به ایران امکان دستیابی به تسلیحات اتمی را میدهد و چنین وضعیتی، امنیت و موجودیت اسرائیل را به مخاطره میاندازد.
آیتالله خامنه گفت که مسئولین آمریکایی به دلیل این سخنرانی "برای اینکه خود را کنار بکشند، مطالبی گفتند و ایران را به تروریسم متهم کردند و این حرف خنده آور و این اظهارات سخیف و مشمئز کننده است." وی متقابلا آمریکا و غرب را مسئول ظهور گروه داعش دانست و به تروریست پروری متهم کرد.
رهبر جمهوری اسلامی از مذاکرهکنندگان هستهای ایران هم حمایت کرد و گفت: "تیمی که رئیس جمهور برای مذاکرات تعیین کردند، افراد خوب، امین و دلسوزی اند که دارند برای صلاح کشور تلاش میکنند، البته من نگرانم چون طرف مقابل اهل حیلهگری، خدعه و خنجر از پشت زدن است."
مذاکرات جاری هستهای ایران و گروه ١+٥ در پائیز سال ٢٠١٣ آغاز و به یک توافق موقت شش ماهه منجر شد که موعد آن اول تابستان سال گذشته پایان یافت. این توافقنامه دو بار دیگر نیز تا اوایل تابستان سال آینده تمدید شده و قرار است تا آن زمان، دو طرف به توافق نهایی دست یابند. طرفهای مذاکره گفتهاند که در نظر دارند تا آخر ماه مارس، بر سر محتوای عمومی سند نهایی به توافق برسند.
در هفتههای اخیر، مذاکراتی بین مقامات ایران با مقامات آمریکایی و سایر کشورهای عضو گروه ١+٥ انجام گرفته است.





























