تجمع بازنشستگان در ایران؛ معترضان علیه 'ظلم و ستم' شعار دادند

رشت

منبع تصویر، Ilna

توضیح تصویر، تجمع بازنشستگان معترض در رشت
منتشر شده در
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

بازنشستگان تامین اجتماعی در اعتراض به وضعیت سخت معیشتی خود در شهرهای مختلف ایران تجمع کردند و بار دیگر خواهان اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و تعیین مزد بر مبنای هزینه های واقعی زندگی شدند.

بنا بر گزارش‌ها بازنشستگان معترض امروز در بیش از ۱۵ شهر از جمله تهران، شوش، تبریز، شیراز و اصفهان تجمع کردند.

تصاویری که از این تجمع‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بازنشستگان معترض را با پلاکاردهایی نشان می‌دهد که خواسته‌هایشان را در آن مطرح کرده‌اند.

در این تجمع‌ها معترضان شعارهایی هم علیه وضع اداره کشور می‌دهند از جمله: "ظلم و ستم کافیه، سفره ما خالیه"؛ "نه مجلس نه دولت، نیست به فکر ملت"؛ "زندانی سیاسی آزاد باید گردد" و "رئیسی دروغگو، حاصل وعده‌هات کو."

رد شدن از پست X
اجازه نشان دادن محتوای X را می دهید؟

این مطلب شامل محتوایی از X است. قبل از بارگیری این محتوا از شما اجازه می گیریم، زیرا ممکن است این سایت ها از کوکی ها و یا سایر انواع فن آوری استفاده کنند. می توانید سیاست X را درباره کوکی ها و سیاست مربوط به حفظ حریم خصوصی را پیش از موافقت بخوانید. برای دیدن این محتوا روی "موافقت و ادامه"‌کلیک کنید.

توضیح: محتوای مربوط به طرف ثالث ممکن است شامل آگهی باشد

پایان پست X

دولت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران با انتقاد از بی‌کفایتی دولت حسن روحانی به وضع معیشتی مردم و رسیدگی به وضعیت طبقات کم‌درآمد بر سر کار آمد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) معترضان در قطعنامه‌ای گفتند که زندگی‌های آنها بیش از پیش با فقر و تنگدستی پیوند خورده است.

آنها با اشاره به از دست رفتن حق استقلال صندوق‌های بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی به شدت از عملکرد سیاستمداران انتقاد کردند.

بازنشستگان تامین اجتماعی به اعتراض‌ گروه‌های دیگر جامعه به تنگدستی و وضع اقتصادی هم اشاره کردند و خواهان افزایش مزد متناسب با تورم واقعی، بیمه درمانی کارآمد و رایگان و پرداخت فوری بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی شدند که به گفته آنها بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است.

آنها می‌گویند دست دولت باید از صندوق تامین اجتماعی کوتاه شود و اموال این صندوق به بازنشستگان برگردد.

تامین اجتماعی یکی از نهادهای عمومی غیردولتی است که بیشترین طلب از دولت ایران را دارند.

معترضان به مبلغ "ناچیز" تعیین شده به عنوان عیدی بازنشستگان هم اعتراض کردند و خواهان پرداخت یکسان عیدی کارگری به شاغلان و بازنشستگان معادل دو ماه حقوق شدند.

آنها می‌گویند پرداخت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان عیدی به بازنشستگان به هیچ وجه عادلانه نیست.

یکی دیگر از موارد اعتراضی این است که به بازنشستگان، مستمری‌بگیران و بازماندگان زن، مانند مردان حق تاهل و حق اولاد تعلق نگرفته، در حالی که بسیاری از زنان، سرپرست خانوار و تنها نان‌آور خانه هستند.