افتتاح پالایشگاه نفت فوق سنگین ایران در جزیره قشم

منبع تصویر، Presiden.ir
یک پالایشگاه نفت فوق سنگین در جزیره قشم در جنوب ایران افتتاح شده است.
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران که به استان هرمزگان سفر کرده در مراسم افتتاح فاز اول پالایشگاه گفته است "هدف احداث این پالایشگاه جلوگیری از خامفروشی و ایجاد ارزشافزوده است".
آقای رئیسی گفته است "محصولات این پالایشگاه از جمله قیر موارد استفاده گستردهای دارد" و " این اقدام از آن گامهای بسیار خوبی به شمار میآید که وزارت نفت با همکاری بخش خصوصی برداشته است".
به گفته وی "بانکهای کشور در این طرح مهم سرمایهگذاری کردهاند که هم خودشان سود میبرند و هم محصولش برای مردم خواهد بود".
نفت، گاز و محصولات پتروشیمی ایران تحت تحریم ایالات متحده است اما مقام های ایران میگویند در ماههای اخیر توانستهاند تحریمها را "خنثی" کنند.
یک روز پیش از این آقای رئیسی در توییتی گفته بود "در همین شرایط تحریم، فروش نفت ما به قدری افزایش داشته که دیگر نگرانی نداریم و درآمد آن هم در حال بازگشت به کشور است".
این مطلب شامل محتوایی از X است. قبل از بارگیری این محتوا از شما اجازه می گیریم، زیرا ممکن است این سایت ها از کوکی ها و یا سایر انواع فن آوری استفاده کنند. می توانید سیاست X را درباره کوکی ها و سیاست مربوط به حفظ حریم خصوصی را پیش از موافقت بخوانید. برای دیدن این محتوا روی "موافقت و ادامه"کلیک کنید.
پایان پست X
گزارشها حاکی از فروش ارزان نفت ایران به چین و بعضی از مشتریان دیگر نفت سنگین ایران است. در حال حاضر مذاکرات احیای توافق هستهای برجام در مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در جریان است.
هدف از این مذاکرات رفع تحریمهای ایالات متحده در برابر محدودیت مجدد بر برنامه اتمی ایران است.
دولت ایران پیش از این اعلام کرده بود بر اثر تحریمهای آمریکا درآمد نفتی از ۱۰۰ میلیارد دلار در سال به کمتر از ۸ میلیارد رسیده است، اما از زمان روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی تلاش برای دور زدن تحریمها بالا گرفته است.
رسانهها آمریکا میگویند تلاش ایران برای دور زدن تحریمها با چشمپوشی دولت جو بایدن از اجرای سختگیرانه تحریمهای ایران همزمان شده است.
جواد اوجی، وزیر نفت ایران، پیش از این گفته بود این کشور درصدد است بودجه طرحهای نیمهکاره نفتی را با تهاتر نفت و گاز تامین کند.
آقای اوجی گفته بود تهاتر نفت با سرمایهگذاری پیشنهاد شده و ایران از کسانی که حاضر باشند در ازای دریافت نفت و میعانات گازی در بخش بالادست و پاییندست نفت سرمایهگذاری کنند، استقبال میکند.
بر اساس برآوردهای دولتی، صنایع نفت و گاز ایران برای حفظ وضعیت موجود، نیازمند دست کم ۱۵ میلیارد دلار سرمایهگذاری است، اما به علت تحریمها، هیچ سرمایهگذار خارجی رغبتی به حضور در بازار ایران ندارد.






























