'ممنوعیت' کار کردن اقلیتهای دینی در مهدکودکهای ایران

منبع تصویر، MEHR
ممنوع شدن کار اقلیتهای دینی در مهدکودکهای ایران با انتقاد مواجه شده است.
این بخشنامه را سرپرست دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی ایران ششم خرداد ابلاغ کرده و بر اساس آن "به کارگیری پرسنل از اقلیت دینی تحت هر عنوان در مهدکودک، به غیر از مهدهای مخصوص اقلیتهای دینی، ممنوع" شده است.
اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس ایران در نامهای به محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اعتراض به این بخشنامه "عجیب و تبعیض آمیز" نوشت: "این ابلاغیه، صراحتاً مخالف با قوانین کشور بخصوص بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی مبنی بر 'رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه، در تمام زمینههای مادی و معنوی' است."
آقای اختیاری خواستار لغو این تصمیم " تصمیمهای غیر انسانی و غیر اخلاقی" شد.
برخی کاربران شبکههای اجتماعی هم به این تصمیم انتقاد کردند.
این مطلب شامل محتوایی از X است. قبل از بارگیری این محتوا از شما اجازه می گیریم، زیرا ممکن است این سایت ها از کوکی ها و یا سایر انواع فن آوری استفاده کنند. می توانید سیاست X را درباره کوکی ها و سیاست مربوط به حفظ حریم خصوصی را پیش از موافقت بخوانید. برای دیدن این محتوا روی "موافقت و ادامه"کلیک کنید.
پایان پست X
پس از انتقادهایی که به این بخشنامه شد، مسعود آسیما، مدیر روابط عمومی سازمان بهزیستی کشور، امروز به خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا گفت: "این محدودیت برای آموزشهای دینی و عمومی مصوب در مهدها بوده است. در سایر بخشها مانند آموزش هنرهای تجسمی، نقاشی، ورزش و موسیقی محدودیتی در بکارگیری پرسنل اقلیت مذهبی در مهدهای کودک وجود ندارد."
آقای آسیما همچنین گفت: "لازم است که فعالیتهای مهدهای کودک در قالب انواع برنامههای منطبق با ارزشهای دینی باشد. لذا به کارگیری مربی از اقلیتهای دینی جهت آموزش مستقیم محتوای آموزشی مصوب کودکان مجاز نیست" و باید به "مربیان آموزش دیده" سپرده شود.
این بخشنامه با اعتراض نهادهای حقوق بشر، برخی کاربران شبکههای اجتماعی و اقلیتها موجه شده و به نظر میرسد هر چه بیشتر حق و امکان استخدام در نهادها و ادارات مختلف از اقلیتهای دینی و مذهبی گرفته میشود.
پیش از این هم گزارشهایی منتشر شده بود که اقلیتهای دینی نمیتوانند مدیر مدرسه و آموزشگاهها شوند.
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تنها اقلیتهای دینی یهودی، زرتشتی و مسیحی را به رسمیت میشناسد اما در اصلهای ١٩ و ٢٠ آمده که "مردم ایران از هر قوم و قبیله و که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود."
براساس قانون ارتش جمهوری اسلامی تدین به اسلام از شرایط اصلی استخدام در ارتش است. پس از تصویب این قانون در سال ۱۳۶۶، اقلیتهای دینی از استخدام در ارتش محروم شدند هر چند که باید همچون سایر شهروندان ایرانی باید خدمت سربازی را سپری کنند. گفته میشود این ممنوعیت در دیگر نهاهای نظامی مثل نیروی انتظامی هم اعمال شده است.
به گفته ایرنا، در ایران ۱۵ هزار مهدکودک فعالند.






























