شما در حال مشاهده نسخه متنی وبسایت بیبیسی هستید که از داده کمتری استفاده میکند. نسخه اصلی وبسایت را که شامل تمام تصاویر و ویدیوهاست، مشاهده کنید.
بازگشت به وبسایت یا نسخه اصلی
اطلاعات بیشتر درباره نسخه لایت که برای مصرف کمتر حجم دادههاست
چرا نامه اعتراضی؟ جدال با خاموشی و فراموشی
- نویسنده, نسیم مقرب/صحرا دانش آموخته تاریخ
- شغل, منیره کاظمی فعال حقوق زنان
- منتشر شده در
منیره کاظمی و نسیم مقرب در یادداشتی برای صفحه ناظران درباره کارکرد و تاثیرات نامه های اعتراضی نوشته اند که این نامه ها می توانند به تقویت همبستگی، انتقال دانش و آگاه سازی عمومی کمک کنند.
هر زمان که یک نامه اعتراضی جمعی منتشر میشود، سؤالاتی درباره فایده این نامهها به گوش میرسد. این سؤالات نشانه دغدغه افکار عمومی در زمینه اثربخشی این شکل از اعتراض است. به طور معمول، هدف اصلی تهیه نامه اعتراضی کند یا متوقف کردن روند بیعدالتی از طریق اعلام موضع و دادخواست عمومی، ایجاد فشار بر منبع اصلی بیعدالتی و تأثیر بر افکار عمومی در نظر گرفته میشود. اگرچه به ثمر رسیدن خواست یک نامه اعتراضی معیار اصلی برای ارزیابی اثربخشی آن است اما تأثیر یک نامه اعتراضی به این امر محدود نمیشود.
از چند زاویه تأثیر تنظیم، جمعآوری امضاهای حمایتی، انتشار و پخش نامه اعتراضی را میتواند سنجید. لازم به توضیح است که نامه اعتراضی به عنوان شکلی از اشکال اعتراض مورد نظر است و در این یادداشت تنها به جنبههای مثبت روند تهیه و پخش نامه اعتراضی میپردازیم.
مبارزه با خاموشی و فراموشی
هر نامه اعتراضی هدفی عمده را دنبال میکند که در متن آن نامه متذکر میشود. به عنوان مثال، درخواست آزادی فوری و بدون شرط فرد یا افرادی میتواند هدف یک نامه اعتراضی باشد. در این صورت، یکی از اصلیترین اثرات نامه اعتراضی انتقال این پیام به زندانیان سیاسی و عقیدتی است که جامعه حامی آنها و خواستار آزادی آنهاست. در واقع نامه اعتراضی یکی از ابزارهای مبارزه با خاموشی و فراموشی است.
تقویت همبستگی
به طور معمول، روند تهیه نامه اعتراضی از آنجا کلید میخورد که گروهی از فعالان مدنی و سیاسی گرد هم میآیند تا حمایت یا اعتراض جمعی خود به امری اجتماعی یا سیاسی را اعلام کنند. با وجود پراکندگی جغرافیایی، اهداف سیاسی مختلف، تفاوتهای بیننسلی و حتی داشتن سلیقههای نوشتاری متفاوت در میان فعالان، روند تنظیم و جمعآوری امضا برای اعلام حمایت از یک نامه اعتراضی ایجاد کننده تکاپویی جمعی است كه فعالان را به مانند دانههاى زنجير دانه دانه بهم پيوند میدهد. در واقع برخلاف گفتمان "همه با من" تهیه نامه اعتراضی تبلوری است از تلاش جمعی برای رسیدن به هدفی مشترک (همه با هم)، با وجود اختلافنظرها و تفاوتها.
تولید و انتقال دانش و تجربه
به طور کلی، برای تهیه یک نامه اعتراضی شکلی از همکاری جمعی بین طیفی از فعالان مدنی و سیاسی برقرار میشود. با توجه به سابقه و تجربیات گوناگون افرادی که برای تهیه نامه اعتراضی با هم همکاری میکنند، پیشنهادها و تذکراتی در رابطه با متن نامه اعتراضی، همینطور برنامهریزی و تقسیم مسئولیتها در روند تهیه، پخش و انتشار نامه ارائه میشود که خود به تولید دانش و انتقال تجربه در ابعاد مختلف کمک میکند. علاوه بر نقش آموزشی روند تهیه نامه اعتراضی، این همکاری که گاه به صورت مقطعی و بنا به ضرورت شکل میگیرد مسبب ایجاد روابط جدید و زمینهساز همکاریهای آینده میشود. تولید و انتقال دانش و تجربه و تقویت همکاریها از پایههای اصلی حفظ و ادامه مقاومت و مبارزه در یک بستر سیاسی و اجتماعی و از اینرو بسیار ارزشمند است.
آگاهسازی افکار عمومی
یکی از اهداف اصلی تهیه نامه اعتراضی آگاهسازی افکار عمومی از موضوع مورد بحث نامه و ایجاد بحث و گفتگوی عمومی است. بنا به موضوع نامه و تصمیم تهیهکنندگان آن، در مواردی جمعآوری امضا به فعالان مدنی و سیاسی محدود نمیشود و شهروندان دغدغهمند نیز امکان امضای نامه را پیدا میکنند. در این صورت، فعالان و شهروندان دغدغهمندی که به دلایل مختلف در روند تهیه نامه نقشی نداشتهاند، همچنان فرصت مشارکت و حمایت از خواست مرکزی نامه و اعلام اعتراض یا حمایت عمومی در قالب جمعی را پیدا میکنند.
بیشتر بخوانید:
در عین حال، با توجه به امکان دست به دست شدن نامه اعتراضی در گروهها و شبکههای انسانی گوناگون، یکی از دستاوردهای پخش و جمعآوری امضا در سطح وسیع برای نامه اعتراضی، جذب حامیان جدید برای پیشبرد خواست نامه اعتراضیست.
در مواردی نامه اعتراضی توجه رسانهای نیز به خود میگیرد. انتشار یک نامه اعتراضی در رسانهها، شبکههای اجتماعی و دست به دست شدن آن در محافل و تشکلهای مختلف، خواست و پیام نامه را به طور وسیعتر و منسجمتر در افکار عمومی مطرح و ایجاد بحث و گفتگو میکند. حمایت افراد شناخته شده و دارای وزنه اجتماعی و سیاسی و گروهها و تشکلهای مرتبط، در کنار تعداد قابل توجه امضاها میتواند بر ایجاد بحث و گفتگو در افکار عمومی و جلب توجه رسانهای تأثیر مثبت بگذارد.
مرجع رسیدگی به نامه اعتراضی
چنانکه پیش از این مطرح شد، در اکثر موارد هدف نهایی از تنظیم، پخش و انتشار نامه اعتراضی، کُند و یا متوقف کردن روند بیعدالتی است. با توجه به سابقه عدم پاسخگویی مقامات و نهادهای اجرایی و قضایی ایران در رابطه با موارد نقض حقوق بشر و بیعدالتیهای رایج، بحث بر سر تعیین مرجع رسیدگی به نامه اعتراضی موضوعیست که اتفاق نظری بر سر آن وجود ندارد. به عنوان مثال، در رابطه با دادخواست آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی، این سؤال مطرح میشود که آیا میتوان از مقامات و نهادهایی خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط زندانیان سیاسی و عقیدتی شد که خود مسئولیت بازداشت و حبس فعالان مدنی و سیاسی را به گردن دارند؟ در این رابطه معمولا راه جایگزینی که پیشنهاد میشود، تنظیم بیانیه نهایی به زبانهای بینالمللی و خطاب به مراجع بینالمللی است. در واقع هدف از فرستادن نامه به مراجع و نهادهای بینالمللی، افزایش فشار بینالمللی به مقامات و نهادهای قضایی و اجرایی جمهوری اسلامی برای توقف روند بیعدالتی است.
در عین توافق بر سر اهمیت فرستادن نامه اعتراضی به مراجع بینالمللی، گروهی بر این عقیدهاند که خطاب قرار دادن مقامات و نهادهای اجرایی و قضایی جمهوری اسلامی، در واقع به نوعی مطلع کردن آنها از اراده جمعی برای پیشبرد دادخواست و فشار به آنها برای پاسخگو کردنشان است، شاید که از این طریق نیز بتوان قدری به ترویج فرهنگ پاسخگویی یاری رساند. با توجه به عدم اتفاق نظر در مورد مخاطب نامه اعتراضی، به نظر میرسد بهترین انتخاب استفاده موازی از هر دو این روشها باشد.