شما در حال مشاهده نسخه متنی وبسایت بیبیسی هستید که از داده کمتری استفاده میکند. نسخه اصلی وبسایت را که شامل تمام تصاویر و ویدیوهاست، مشاهده کنید.
بازگشت به وبسایت یا نسخه اصلی
اطلاعات بیشتر درباره نسخه لایت که برای مصرف کمتر حجم دادههاست
آمریکا حمله به مقر شبهنظامیان حامی ایران در بغداد را تایید کرد؛عراق نقض حاکمیت خود را محکوم کرد
خبرگزاریهای رویترز و فرانسه گزارش میدهند که آمریکا حمله به مقر یکی از سازمانهای شبهنظامی عراقی نزدیک به ایران و کشتن یکی از فرماندهان آن را تایید کرده است. پیش از این عراق بابت این حمله برای نقض حاکمیت ملی خود به آمریکا اعتراض کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه یک مقام دفاعی آمریکا در بیانیهای ضمن پذیرش مسئولیت این حمله، از آن دفاع کرده و گفته است: «این حمله در دفاع از خود انجام شد. هیچ غیرنظامی آسیبی ندید و هیچ زیرساخت یا تاسیساتی هم مورد حمله قرار نگرفت.»
پیش از تایید آمریکا، منابع پلیس عراق اعلام کردند در حمله پهپادی به یک ساختمان در بغداد در روز پنجشنبه، چهار عضو گروههای شبهنظامی عراقی کشته و شش نفر دیگر زخمی شدند.
ساعاتی پس از این حمله، دفتر محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، با انتشار بیانیهای، آمریکا را مسئول این حمله دانست و گفت این اقدام به منزله نقض حاکمیت ملی عراق است.
به گفته پلیس بغداد، پهپادهای مهاجم دستکم دو موشک به سوی ساختمانی در شرق این شهر که مورد استفاده گروه شبهنظامی جنبش مقاومت نجبا است، شلیک کردند. این گروه از گروههای حشد الشعبی وابسته به ایران است.
در بیانیه پلیس، با توصیف این گروه به عنوان «یک نهاد امنیتی عراقی»، آمده است که «نیروهای مسلح عراق، ائتلاف بینالمللی را مسئول این حمله غیرموجه به یک نهاد امنیتی عراقی میدانند.»
در حال حاضر، به منظور جلوگیری از ظهور مجدد شبهنظامیان داعش، ایالات متحده واحدهایی متشکل از ۹۰۰ تن از نفرات ارتش را در سوریه و ۲۵۰۰ نفر را در عراق مستقر کرده است.
پس از آنکه شبهنظامیان داعش با تصرف بخشهایی از عراق، در سال ۲۰۱۴ ایجاد دولت اسلامی را اعلام کردند، ایالات متحده به منظور جلوگیری از پیشروی این گروه، در راس ائتلافی از کشورهای دیگر به حمایت از نیروهای عراقی پرداخت.
اگرچه در حال حاضر قدرت عملیاتی داعش به شدت کاهش یافته است اما هنوز بقایای این گروه در منطقه حضور دارند.
محمد شیاع السودانی، نخست وزیر کنونی عراق، برای کسب قدرت به حمایت جناحهای مورد حمایت حکومت ایران متکی بوده و این جناحها در حال حاضر یک بلوک قدرت در دولت ائتلافی او را تشکیل میدهند.
منابع پلیس و شبهنظامیان عراقی گفتهاند موشکهای شلیک شده در روز پنجشنبه یک خودرو را در داخل مقر گروه نُجَبا هدف قرار داد و یک فرمانده محلی این گروه و یکی از دستیاران او درمیان کشتهشدگان هستند.
منابع پزشکی آمار کشتهشدگان را تایید کردهاند.
تصاویر ویدیویی منتشر شده توسط وبسایتهای حامی شبهنظامیان، خودرویی را نشان دادهاند که در آتش سوخته است. صحت این تصاویر به طور مستقل تایید نشده است.
منابع امنیتی عراق گفتند که برای انتشار جزئیات بیشتر در مورد این حمله در انتظار تکمیل تحقیقات دولتی هستند.
فرماندهان شبهنظامیان عراقی، ایالات متحده را به انجام این حمله متهم میکنند و آمریکا را به اقدامات تلافیجویانه تهدید کردهاند.
به گزارش رویترز، ابوعقیل الموسوی، از فرماندهان محلی شبهنظامیان عراقی گفته است که «ما این حمله را تلافی و آمریکاییها را از انجام این تجاوز پشیمان خواهیم کرد.»
از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در ماه اکتبر، پایگاههای ایالات متحده در عراق و سوریه دستکم ۱۰۰ بار مورد حمله قرار گرفته است، این حملات معمولا با راکت و پهپادهای تهاجمی صورت گرفته است. ایالات متحده نیز در مواردی به این حملات واکنش نشان داده هرچند مخالفان دولت جو بایدن او را به نرمش در برابر شبهنظامیان متهم کردهاند.
گروههای همسو با حکومت ایران در عراق و سوریه با عملیات اسرائیل در غزه مخالف هستند و آمریکا را تا حدی مسئول آن میدانند و عامل این حملات معرفی شدهاند.
ماه گذشته آمریکا در واکنش به حمله پهپادی شبهنظامیان وابسته به ایران به چند حمله هوایی مبادرت کرد.
در آن حمله شبهنظامیان به پایگاه آمریکاییان، سه نظامی آمریکایی زخمی شدند که وضعیت یکی از آنان وخیم گزارش شده است. احتمالا حملات روز پنجشنبه واکنشی به آن حمله بوده است.