لس‌آنجلس در انتظار ورود ارتش؛ آرامش ظاهری در پس تنش و نگرانی

منتشر شده در
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

اگرچه لس‌آنجلس پس از چهار شب ناآرام روزی نسبتا آرام را آغاز کرد، در پس این آرامش ظاهری التهاب و تنش حاکم است.

ناآرامی‌ها که در جمعه شروع شد و تا دوشنبه شب ادامه داشت، با اعزام نیروهای گارد ملی و منازعه میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، و مقام‌های ایالت کالیفرنیا ابعادی جدید به خود گرفت.

دونالد ترامپ از آن زمان تاکنون ۴ هزار نیروی گارد ملی و ۷۰۰ تفنگدار دریایی را به این شهر اعزام کرده است.

این تصمیم برخلاف رویه معمول بدون مشورت با گوین نیوسام، فرماندار دموکرات کالیفرنیا، و مقام‌های محلی اتخاذ شده و شکایت آنها از دولت فدرال را در پی‌ داشته است.

فرماندار کالیفرنیا به‌ویژه اعزام تفنگداران را محکوم کرده و گفته است نباید از «قهرمانان» ارتش در داخل خاک آمریکا و رویارویی با مردم استفاده شود. او این تصمیم آقای ترامپ را رفتار «آشفته‌حال و دیکتاتورمآبانه» خوانده است.

روز شنبه، یک روز پس از شروع اعتراض‌ها، دونالد ترامپ تصمیم گرفت گارد ملی را به منطقه لس‌آنجلس اعزام کند؛ اقدامی که گوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا، و کارن باس، شهردار لس‌آنجلس، محکوم کردند.

آقای نیوسام به استقرار این نیروها اعتراض کرد و رئیس‌جمهور را به دامن زدن به ناآرامی‌ها متهم کرد.

پیشتر تام هومن، «سزار مرزی» (مسئول اجرایی مرزی) رئیس‌جمهور آمریکا، هشدار داده بود که هر مقام ایالتی که در کار پلیس فدرال مهاجرت مانع ایجاد کند، ممکن است با اتهامات ممانعت از اجرای عدالت مواجه شود. این اظهارات به عنوان تهدید علیه فرماندار کالیفرنیا تلقی شد.

آقای نیوسام در شبکه‌های اجتماعی پاسخ داد و نوشت: «سزار مرزی ترامپ من را به دلیل ابراز اعتراض و مخالفت تهدید به بازداشت می‌کند. بیا من را بگیر، گردن‌کلفت!»

مقامات دولت از جمله آقای هومن بعدتر گفتند که برنامه‌ای برای بازداشت فرماندار کالیفرنیا ندارند.

کارن باس، شهردار لس‌آنجلس، می‌گوید این شهر به صحنه آزمون دولت فدرال برای گسترش اختیاراتش تبدیل شده است.

رسانه‌ها و عرصه سیاسی شاهد زورآزمایی دولت ترامپ با دموکرا‌ت‌ها بر سر اختیارات ریاست‌جمهوری و سیاست‌های او در مقابله با مهاجران غیرقانونی‌اند.

تاکنون ده‌ها نفر در لس‌آنجلس پس از یورش‌های ماموران مهاجرتی در این شهر که منجر به چهار روز ناآرامی شد، دستگیر شده‌اند.

اعتراضات روز جمعه گذشته پس از آن شروع شد که مردم متوجه شدند ماموران پلیس مهاجرت و گمرک (آیس) در حال عملیات و یورش مرتبط با مهاجران در سراسر شهرند.

به گزارش شبکه سی‌بی‌اس، شریک خبری بی‌بی‌سی در آمریکا، این عملیات در منطقه وست‌لیک و نیز پارامونت در جنوب لس‌آنجلس صورت گرفت، جایی که بیش از ۸۲ درصد جمعیت آن لاتین‌تبارند.

پلیس مهاجرت و گمرک بعدتر به شبکه سی‌بی‌اس گفت که ۴۴ مهاجر غیرقانونی را روز جمعه در یک عملیات در یک محل کار دستگیر کرد و در همان روز ۷۷ نفر دیگر هم در منطقه بزرگ لس‌آنجلس دستگیر شدند.

پس از این یورش، ساختمان فدرال در مرکز شهر لس‌آنجلس که گفته می‌شد بازداشتی‌ها در آنجا نگهداری می‌شوند، به کانون اعتراض‌ها تبدیل شد.

در حالی که اعتراض‌ها مسالمت‌آمیز آغاز شد، بعدتر معترضان پنج خودروی خودران را به آتش کشیدند و یک بزرگراه اصلی را مسدود کردند، گزارش‌هایی هم از غارت در بخش‌هایی از شهر منتشر شد.

روز دوشنبه، تجمعات جدیدی در سراسر ایالات متحده علیه مقامات مهاجرت آغاز شد؛ از تامپا در ایالت فلوریدا گرفته تا بوستون در ایالت ماساچوست و هوستون در ایالت تگزاس.

حال گرچه ظاهر شهر آرام است اما هنوز تنش و نگرانی در زیر پوست شهر جریان دارد، به‌ویژه با انتشار خبر اعزام ۷۰۰ تفنگدار دریایی، احتمالا تا چند ساعت آینده.

به نظر می‌رسد نقش تفنگداران دریایی و نیروهای گارد ملی محافظت از اموال و پرسنل فدرال، مانند ماموران مهاجرتی است که یورش‌های آنها در روز جمعه آغازگر همه این اتفاقات بود.

چشم‌انداز حضور تفنگداران دریایی در خیابان‌های لس‌آنجلس، که وضعیتی بسیار غیرمعمول است، لرزه بر اندام بسیاری از جوامع در این شهر گسترده انداخته است.

دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی پارسال قول داد که هرج و مرج و اقدامات ضدقانون چپگرایان را در خیابان‌های آمریکا تحمل نخواهد کرد و از تمام قدرت و اختیارات ریاست جمهوری خود در پاسخ به آن استفاده خواهد کرد.

اعتراض‌ها علیه تلاش‌های پلیس مهاجرت و گمرک (آیس) در ایالت کالیفرنیا، به او فرصتی برای عمل به این وعده داد.

مقامات دولت ترامپ گفته‌اند که ماموران مهاجرت هدف قرار گرفته و زخمی شده‌اند و نیروهای پلیس محلی در پاسخ به این موضوع بسیار کند عمل کرده‌اند.

این در حالی است که به گفته پلیس لس‌آنجلس اعتراض‌ها عمدتا مسالمت‌آمیز بوده‌اند. مقامات محلی هم می‌گویند که می‌توانند ناآرامی‌ها را مدیریت کنند.

صبح یکشنبه در حالی که هنوز گارد ملی به طور کامل مستقر نشده بود، آقای ترامپ اعلام پیروزی کرد و از آنها برای بازگرداندن آرامش تشکر کرد.

خشایار جنیدی، خبرنگار بی‌بی‌سی که به لس‌آنجلس رفته است، می‌گوید که لس‌آنجلس پس از چهار شب ناآرام صبح آرامی را آغاز کرده است اما می‌افزاید: «در پس این آرامش ظاهری، می‌توان التهاب و هیجان را مشاهده کرد.»

عمده ناآرامی‌های ۴ شب گذشته در بخش‌هایی از مرکز شهر رخ داده است و در بقیه شهر از «تصاویر سنگ‌اندازی به ماشین‌های پلیس یا آتش زدن تاکسی‌های خودران و شعارنویسی بر دیوار ساختمان‌های دولتی» خبری نیست ولی دونالد ترامپ برای برگرداندن نظم به شهر و حفاظت از ماموران فدرال از اعزام ۴ هزار سرباز گارد ملی و ۷۰۰ تفنگدار دریایی به شهر خبر داده است.

در حالی که کف خیابان به صحنه زورآزمایی بین معترضان و پلیس تبدیل شده است، در رسانه‌ها و عرصه سیاسی شاهد زورآزمایی دولت ترامپ با دموکرا‌ت‌ها بر سر اختیارات ریاست‌جمهوری و سیاست‌های او در مقابله با مهاجران فاقد مجوز اقامت هستیم.