معاون والی طالبان در بدخشان در حمله‌ انتحاری کشته شد

منتشر شده در

معاون والی طالبان در ولایت بدخشان در شمال افغانستان و راننده او در حمله‌ای انتحاری کشته شده‌اند. گروه «دولت اسلامی» (داعش) مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.

معزالدین احمدی، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در بدخشان، به بی‌بی‌سی گفت که این رویداد حوالی ساعت ۸ صبح به وقت محلی، زمانی رخ داد که یک خودرو مملو از مواد انفجاری که «کنترل آن در دست انتحارکننده بود» در نزدیکی موتو حامل نثار احمد احمدی، معاون و سرپرست ولایت بدخشان، منفجر شد.

به گفته او، آقای احمدی و راننده‌اش در این رویداد کشته و ۶ غیرنظامی هم زخمی شدند.

به گفته منابع دولتی، این انفجار در فیض‌آباد، مرکز بدخشان، زمانی اتفاق افتاد که معاون والی طالبان عازم محل کار خود بود.

به گزارش رویترز داعش در حساب تلگرامی خود نوشت: «جنگجویان دولت اسلامی موفق به منفجر کردن یک خودروی بمبگذاری شده در کنار خودروی حامل معاون والی در شهر فیض آباد شدند.»

داعش در گذشته هم بارها مسئول حمله به مقامات طالبان را برعهده گرفته است.

امان‌الدین منصور، والی طالبان، در بدخشان پیشتر در پیامی نوشت که این «کار دشمنان افغانستان» بوده است.

وی در این پیام نثار احمد احمدی را شخصی «فقیه، حلیم، بردبار» توصیف کرده است.

چند ماه قبل (۱۸ حوت/اسفند ۱۴۰۱) محمد داوود مزمل والی طالبان در ولایت بلخ در شمال افغانستان در دفتر کارش در نتیجه یک حمله انتحاری کشته شد که داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت.

ماه جدی پارسال عبدالحق ابوعمر، فرمانده پلیس طالبان در بدخشان، هم با ۲ نگهبانش در یک حمله مشابه کشته شد.

مسئولیت آن حمله را هم شاخه خراسان گروه داعش به عهده گرفته بود.

ولایت بدخشان در شمال‌شرق افغانستان، از ولایت‌های مهم برای طالبان است. این ولایت در شمال شرق افغانستان هم مرز با تاجیکستان است و از اهمیت ویژه‌ استراتژیک برخوردار است.

گفتکو با بسم‌الله تابان، از افسران وزارت داخله دولت پیشین افغانستان: