شما در حال مشاهده نسخه متنی وبسایت بیبیسی هستید که از داده کمتری استفاده میکند. نسخه اصلی وبسایت را که شامل تمام تصاویر و ویدیوهاست، مشاهده کنید.
بازگشت به وبسایت یا نسخه اصلی
اطلاعات بیشتر درباره نسخه لایت که برای مصرف کمتر حجم دادههاست
صلاح الدین ایوبی برای آوردن «اصلاحات» با رهبری طالبان در قندهار گفتگو میکند
منابع معتبر نزدیک به صلاحالدین ایوبی، مهمترین فرمانده ازبک/ازبیک طالبان به بیبیسی گفتند که او به قندهار رفته و سرگرم گفتوگو با رهبری طالبان در مورد اصلاحات در حکومت این گروه است.
آقای ایوبی از «انحصار قدرت و حذف اقوام» در افغانستان از سوی طالبان ناراضی است و خواستار اصلاحات عمده در حکومت طالبان است. به گفته این منابع ایجاد «حکومت فراگیر، حق کامل دسترسی زنان به آموزش و توقف غصب اجباری زمینهای مردم» از مهمترین خواستههای او است.
پیشتر نیز گزارشهایی از قطع رابطه آقای ایوبی با طالبان منتشر شد.
روز گذشته، انعام الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان در توییتی نوشت که از این موضوع آگاه نیست و افزود که «شاید [صلاح الدین] حرفهایی گفته باشد و من خبر نباشم، اما وی گفت هیچ چیزی به هیچ کسی نگفتهام.»
طالبان ازبک/ازبیک مهمترین متحد حکومت طالبان است که سال گذشته در تصرف شماری از ولایتهای ازبکنشین شمال افغانستان بهسختی در کنار طالبان عمدتا پشتون جنگیدند.
اختلاف فرماندهان ازبک با حکومت طالبان در مواردی سبب تنشهایی شده است.
بازداشت مخدوم عالم، یک فرمانده دیگر ازبیکتار طالبان از سوی حکومت طالبان در ماه فوریه امسال اعتراضات گسترده را در میمنه مرکز ولایت فاریاب به دنبال داشت و پس از چند ماه نارضایتی و اعتراض حکومت طالبان آقای عالم را آزاد کرد و اخیرا به پست فرماندهی امنیت در ولایت غزنی گماشته شد.
هفته گذشته گزارشهایی نشر شد که آقای ایوبی کابل را ترک کرده و به پایگاه خود در ولایت فاریاب در شمال افغانستان رفته و گفته است تا زمانیکه طالبان اصلاحات عمدهای را انجام ندهد، دیگر با حکومت طالبان کار نمیکند.
ذبیحالله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به بیبیسی گفته بود که «ادعاهای» آقای ایوبی را مورد بررسی قرار میدهند.
صلاح الدین ایوبی در ماه مارچ/مارس امسال از سمت ارشد نظامی برکنار شد و به عنوان معاون وزارت انکشاف دهات حکومت طالبان تعیین شد ولی او این سمت را نپذیرفت.
او از مهمترین فرماندهان طالبان در دو دهه اخیر شمال کشور بود، و در ۱۵ اوت سال گذشته از اولین نیروهای طالبان بود که وارد کاخ ریاست جمهوری شدند و ویدیویی از او و افرادش را شبکه الجزیره نشان داد که پشت میز محمداشرف غنی، رئیس جمهوری نشستهاند.