نخستین کشور جهان بدون باغ‌وحش دولتی؛ دولت کاستاریکا حیوانات را به پناهگاه‌ها منتقل کرد

باغ وحش کاستاریکا

منبع تصویر، Getty Images

توضیح تصویر، دولت کاستاریکا باغ‌وحش‌هایی که توسط دولت اداره می‌شدند را بست. بسیاری از حیوانات این باغ وحش بعد از سال‌ها اسارت قادر نخواهند بود که بدون کمک انسان در طبیعت زندگی کنند
منتشر شده در

دولت کاستاریکا دو باغ وحش عمومی این کشور، «سیمون بولیوار» و «مرکز حفاظت سانتا آنا» را تعطیل کرد.

بسیاری از حیوانات این باغ‌وحش‌ها که بیش از سی سال در اسارت بودند، حالا آزاد خواهند شد. اما خیلی از آنها دیگر نمی‌توانند بدون کمک انسان در طبیعت زندگی کنند.

این اقدام نتیجه یک فرآیند طولانی است که از سال ۲۰۱۳ آغاز شد؛ زمانی که قانون حفاظت از حیات وحش به اجرا درآمد و نگهداری حیوانات وحشی را در اسارت ممنوع کرد.‌

حالا پس از ده سال حدود ۳۰۰ حیوان از باغ‌وحش‌ها به مرکز توانبخشی حیوانات منتقل شده‌اند.

باغ وحش کاستاریکا

منبع تصویر، Getty Images

توضیح تصویر، حدود ۳۰۰ حیوان از باغ‌وحش‌ها به مرکز توانبخشی حیوانات منتقل شده‌اند

در این مرکز کارشناسان با مطالعه رفتار این حیوانات تشخیص می‌دهند که آیا آنها بعد از سال‌ها اسارت قادر خواهند بود که به طبیعت بازگردند یا باید به پناهگاه‌هایی برای حیوانات فرستاده شوند.

کروکودیل‌ها، میمون‌های عنکبوتی، جگوار، تنبل، لاک‌پشت‌ها از جمله گونه‌هایی بودند که از باغ وحش‌ها خارج شدند.

مقامات اعلام کردند که این باغ‌وحش‌ها به پارک‌های طبیعی شهری تبدیل خواهد شد.

فرانتس تاتنباخ، وزیر محیط‌‌زیست و انرژی کاستاریکا، گفت: «اسارت تنها زمانی توجیه می‌شود که حیوانات نتوانند به جنگل بازگردند؛ زمانی که به دلایل جسمی یا رفتاری، زندگی در آزادی برای آنها دشوار است.»

خوان کارلوس پرالتا، مدیر انجمن رفاه و حمایت از حیوانات، به آژانس ای‌اف‌ای گفت: «این یک اقدام تاریخی است. کاستاریکا اولین کشور در جهان بدون باغ وحش دولتی می‌شود.»

باغ وحش کاستاریکا

منبع تصویر، Getty Images

توضیح تصویر، کروکودیل‌ها، میمون‌های عنکبوتی، جگوار، تنبل، لاک‌پشت‌ها از جمله گونه‌های زیادی بودند که از باغ وحش‌ها خارج شدند.

کروکودیل‌ها، میمون‌های عنکبوتی، جگوار، تنبل، لاک‌پشت‌ها از جمله گونه‌های زیادی بودند که از باغ وحش‌ها خارج شدند.

در برخی از شهرهای آمریکای لاتین، تعطیلی باغ وحش‌ها در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است. به عنوان مثال، باغ وحش ویلا دولورس در مونته ویدئو در سال ۲۰۱۴ به یک پارک شهری تبدیل شد، در حالی که باغ وحش بوئنوس آیرس در سال ۲۰۱۶ به یک پارک بومگردی تبدیل شد.

۱۸ باغ‌وحش‌های خصوصی که زیر نظر قانون نیستند در کاستاریکا همچنان باز هستند.