پنج هزار مورد سوختگی درکابل ثبت شده است

شماری از سازمان های جهانی در افغانستان می گویند که امسال تنها در کابل، پایتخت افغانستان، نزدیک به 5 هزار مورد سوختگی ثبت شده است.
این سازمان ها می گویند که با همکاری وزارت صحت افغانستان برنامه هایی را روی دست گرفته اند تا تعداد موارد سوختگی را در این کشور کاهش دهند.
این آمار در کنفرانسی که به مناسبت تجلیل از روز بین المللی جلوگیری از سوختگی در کابل برگزار شد، منتشر شده است.
در کنار حوادث ناشی از ناامنی و جنگ در افغانستان که باعث مرگ و یا معلولیت افغان ها می شود، صدها تن دیگر از افغان ها به خاطر سوختگی در بیمارستانها به سر می برند.
بیشتر این سوختگی ها در اثر بی دقتی در استفاده از وسایل گازی، نفتی و یا موارد مشابه دیگر اتفاق افتاده است.
به گفته وزارت صحت افغانستان بیش از 4 هزار مورد سوختگی در شفاخانه استقلال کابل ثبت شده که بیش از هزار تن آنان را زنان تشکیل می دهد.
اما بی احتیاطی تنها عامل نیست. برخی از کسانی که دچار سوختگی شده اند تاجران را در این زمینه مقصر می دانند. آنان می گویند که این تاجران با وارد کردن بنزین و گاز بی کیفیت، باعث شده اند تا آنان دچار سوختگی شوند.
مقامات وزارت صحت (بهداشت) افغانستان می گویند، از یک سال پیش به این سو با همکاری موسسه آمریکایی موسوم به "سوزو" برنامه هایی را برای آگاهی مردم در زمینه جلوگیری از حوادث مربوط به سوختگی آغاز کرده اند.
محمد امین فاطمی، وزیر صحت( بهداشت) افغانستان، از کشورهای همسایه خواست تا از انتقال مواد سوختی بی کیفیت به افغانستان جلوگیری کنند. وی از تاجران افغان نیز خواست تا بخاطر نفع شخصی خود با زندگی مردم بازی نکنند.
آقای فاطمی همچنین اضافه کرد که تاثیرات بد جنگ های گذشته، مشکلات اقتصادی و رسم رواج های ناپسندیده اجتماعی باعث شده تا برخی از زنان دست به خودسوزی بزنند.






























