نماینده ویژه ایران در امور افغانستان با وزیر انرژی و آب طالبان در کابل دیدار کرد

منتشر شده در
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان با امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه و عبداللطیف منصور سرپرست وزارت انرژی و آب دولت طالبان در کابل دیدار و گفتگو کرده است.

خبرگزاری دولتی باختر که تحت کنترل طالبان است، نوشته که در این دیدار "هر دو جانب در مورد وضعیت اقتصادی افغانستان، روابط سیاسی و تحولات مثبت بحث و تبادل نظر کردند".

حسن کاظمی قمی گفته است که ایران خواستار ادامه سرمایه گذاری در "حوزه‌های معدنی، کشاورزی، انرژی و راه آهن" در افغانستان است.

موضوع حقابه میان ایران و افغانستان از گذشته از موارد جدی بحث میان مقامات دو کشور بوده است.

کشمکش جاری موضوع حقابه بین افغانستان و ایران

بر اساس رسانه‌های داخلی در افغانستان در گفتگوهای میان مقامات طالبان و هیات ایرانی، وزارت انرژی و آب طالبان درباره‌ی آب رود هلمند/هیرمند گفته است که آب این رودخانه‌، به‌دلیل مشکلات فنی به ایران نرسیده و عمدی نیست.

بنا به گزارش رسانه‌های ایرانی اخیرا علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیروی ایران گفته است که با وجود تعهد مقام‌های طالبان برای رهاسازی آب رود هیرمند تاکنون "تا این لحظه این کار انجام نشده است".

او به خبرنگاران گفته است:"ما سه ماه است که با طرف افغان مذاکره می‌کنیم در سفر وزیر مربوطه این کشور به ایران مذاکراتی انجام شد، همچنین جلسه کمیساران آب در افغانستان تشکیل شد. بنده نیز سه نوبت تلفنی با مسئولان و وزیر افغان پیگیر حقابه جمهوری اسلامی ایران شدم."

وزارت انرژی و آب طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که حکومت طالبان به معاهده‌ای که میان افغانستان و ایران در مورد آب هلمند (هیرمند) در سال ۱۳۵۱ خورشیدی، منعقد شده، متعهد است.

چند هفته قبل طالبان پس از سفر امیرخان متقی به تهران، دریچه‌های سد کمال خان را به سمت ایران باز کرد که آب هیرمند به سوی هامون در ایران جاری شد‫. گشایش آن از سوی طالبان، بیانگر روابط خوب بین طالبان و ایران تعبیر شد.

مدتی بعد از آن در ماه گذشته گروهی از معترضان ایرانی در گذرگاه مرزی میلک ایران و افغانستان و در مقابل کنسولگری افغانستان در زاهدان تجمع کردند و به دریافت نکردن این حقابه و باز نکردن دریچه‌های سد کمال خان به سمت ایران اعتراض کردند. آنها خواهان "مذاکره جدی" ایران با طرف افغان در مورد این مساله بودند.

به نظر می‌رسد دیدار آقای کاظمی قمی با سرپرست وزارت انرژی و آب طالبان به موضوع حقابه مرتبط باشد، هرچند جزئیاتی به طور رسمی در این مورد منتشر نشده است.