انفجار در محله شیعهنشین در غرب کابل دو کشته و پنج زخمی بر جا گذاشت

منبع تصویر، AFP
گزارشها از کابل حاکیست که در انفجار بمبی که روز چهارشنبه (۱۷ نوامبر) در یک مینیبوس در کابل رخ داد، دستکم دو نفر کشته و پنج نفر زخمی شدند.
یک مقام طالبان به خبرگزاری فرانسه گفته که انفجار این خودرو را، در دشت برچی، در منطقه شیعهنشین و هزارهنشین غرب کابل ویران کرد.
او گفت: "اطلاعات اولیه ما نشان میدهد که بمب به یک مینیبوس چسپانده شده بود و ما تحقیقات را آغاز کرده ایم."
سعید خوستی، سخنگوی وزارت داخله/کشور طالبان در توییتر نوشته است:"در حوزه ۱۳ شهر کابل در منطقه نقاش در یک موتر/خودروی مسافربری انفجار رخ داده که در نتیجه آن یک نفر کشته و شش نفر زخمی شدهاند."
گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش در پیامی مدعی شده که این حملات را اعضای این گروه انجام دادهاند.
شاهدان عینی در نزدیکی محل به رسانهها گفتهاند که نخست صدای انفجار مهیبی را شنیدهاند و سپس شاهد حریق در داخل یک مینیبوس و یک خودرو/ موتر کوچکتر بودهاند.
آنها گفتهاند به دنبال این حادثه، امبولانسها سر رسیدند و اجساد کشته شدهها و افراد زخمی را به بیمارستان انتقال دادند.
در طی هفتههای اخیر در میزان انفجارهای با استفاده از بمبهای مغناطیسی در کابل افزایش آمده است.

منبع تصویر، Social
هفته گذشته نیز در دو رویداد جداگانه ناشی از بمبهای "چسپکی" در پایتخت، یک خبرنگار کشته و چندین نفر دیگر جراحت برداشتند.
این گروه با تسخیر قدرت از سوی طالبان در افغانستان در ماه اگست، حملات خود را علیه اهداف ملکی و نظامی، به ویژه در شهر کابل بیشتر کرده است.
داعش پیشتر اعلام کرده است که حملات در بیمارستان نظامی سردارد محمد داوود در کابل و مساجد در قندوز و قندهار را که دهها نفر را کشته و یا زخمی کرده نیز کار آنها بوده است.
گروه داعش و طالبان اگر چه هر دو در گذشته حملات مشابه انتحاری انجام میدادند و هر دو از گروههای تندرو اسلامگرا تلقی میشوند اما در ماهیت مخالف یکدیگرند و هر کدام دیگری را منحرف از اصول اسلامی میخوانند.
روز گذشته طالبان با انتشار اعلامیهای از انجام یک عملیات گسترده در چهار ولسوالی ولایت قندهار بر ضد اعضای گروه داعش خبر داد که به قول فرمانده پلیس طالبان در قندهار در این عملیات شماری از اعضای داعش کشته و برخی دیگر از آنها از سوی طالبان دستگیر شده است.
اما این خبر از سوی نهاد مستقلی تائید نشده است.
در پی انفجارهای امروز در کابل کاربران شبکههای اجتماعی نیز با انتشار عکسها و ویدیوهای به این حادثه واکنش نشان دادند.
یک کاربر زن در صفحه فیسبوک خود نوشته است:"تقاضای امنیت از نظامی که تار و پودش خشونت، انفجار و انتحار است، آب در هاون کوبیدن است.
او نوشته است آنانی که دم از نمایندگی هزاره و شیعه در "امارت" میزنند، اگر توان دارند از آنها، مجوز تامین امنیت توسط خود مردم را دریافت کنند ".


























