درگیری در دروازههای شهر هرات؛ شماری از غیرنظامیان آواره شدند

منبع تصویر، Getty Images
مقامهای دولتی ولایت هرات در غرب افغانستان میگویند که درگیری میان نیروهای امنیتی و طالبان در ورودیهای شهر هرات ادامه دارد و در نتیجه این درگیریها شمار زیادی از غیر نظامیان نیز آواره شدهاند.
جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات به بیبیسی گفت که درگیری پراکنده در اطراف شهر هرات در منطقه "پل پشتو"، "پل مالان" و منطقه "غیبتان" همچنان ادامه دارد.
به گفته او شب گذشته در عملیات هوایی و زمینی نیروهای امنیتی افغان، طالبان "تلفات سنگین" دادند. به گفته او، طالبان همچنین قصد ورود به شهر هرات را داشتند که با مقاومت نیروهای امنیتی و مردمی حملات شان شکست خورد و براساس گزارش در یک شبانه روز گذشته حدود ۱۰۰ نفر از افراد طالبان کشته و زخمی شدند.
او اضافه کرد که اکنون در سطح شهر هرات نیروهای امنیتی مستقر هستند، نیروهای ویژه نیز عملیات خود را آغاز کردند و نیروهای مردمی نیز سرگرم دفاع از شهر هستند.
روز گذشته وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که ۳۰۰ سرباز ویژه ارتش را به ولایت هرات اعزام کرده است.
آقای فرهاد نیز گفت که "بسیج عمومی در شهر هرات رقم خورده و حرکت مقاومت مردمی قوی تر شده است".
او گفت به دلیل اینکه افراد طالبان در میان خانههای مسکونی سنگر گرفتهاند عملیات پاکسازی به دقت ولی به کُندی ادامه دارد و شمار زیادی از خانوادهها نیز در مناطق جنگی خانههای خود را ترک کرده و به مرکز شهر پناه آوردهاند.

منبع تصویر، Getty Images
سخنگوی والی هرات گفت که دیروز در حمله طالبان ۵ نفر از افراد غیرنظامی کشته و ۱۲ نفر زخمی شدهاند.
شورای هماهنگی نظامی ولایت هرات نیز با نشر اعلامیهای از آغاز عملیات در شمال شهر، حوزههای هفتم، چهاردهم، دوم، سوم و انجیل، قریه کبابیان و پل مناردا خبر داده و از مردم خواسته در خانههای خود بمانند.
با افزایش خشونتها در هرات، امروز شماری از شهروندان این ولایت در پارک شهر نو کابل برای بهبود اوضاع امنیتی هرات، دادخواهی کردند.

معترضان که در میان شان شماری از نمایندگان مجلس و فرهنگیان نیز حضور داشتند نگرانیشان را از بدتر شدن اوضاع در این شهر و به خطر افتادن آثار تاریخی این ولایت ابراز کردند.
سید نظامالدین وحدت از برگزار کنندگان این تجمع به بیبیسی گفت که هدف دیگر این گردهمایی حمایت از نیروهای دفاعی و نیروهای خیزش مردمی است که در دفاع از هرات بپا خاستهاند.
براساس گزارشها درگیری میان افراد طالبان و نیروهای امنیتی در شهر لشکرگاه در مرکز ولایت هلمند نیز شب گذشته و صبح امروز ادامه داشته است.
تاکنون جزئیات بیشتری از این درگیری در دست نیست و ارتباطات مخابراتی نیز شب گذشته در این ولایت قطع بوده است.

























