حملات هوایی آمریکا علیه طالبان در قندهار؛ طالبان: بیتفاوت نمیمانیم

منبع تصویر، AFP
مقامات ایالات متحده آمریکا تأیید کردهاند که ارتش این کشور در روزهای گذشته چندین حمله هوایی را برای حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان درگیر با طالبان انجام داده است.
ذبیحالله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان نیز به بیبیسی تأیید کرد که مواضع این گروه در ولایت قندهار و شماری دیگر از مناطق از سوی نیروهای آمریکایی بمباران شده است. او گفت طالبان در برابر این حملات بیتفاوت نخواهند ماند.
جان اف کربی، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا (پنتاگون) دیروز (پنجشنبه، ۳۱ سرطان/ تیر) در یک نشست خبری تأیید کرده که در روزهای گذشته نیروهای آمریکایی از طریق حملات هوایی به حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان اقدام کرده است، اما او از ارائه جزئیات بیشتر در مورد این حملات خودداری کرده است.
ذبیحالله مجاهد گفت که در قندهار و شماری از مناطق دیگر بمباران صورت گرفته، اما به گفته او این بمباران تلفاتی در پی نداشته است.
آقای مجاهد گفت طالبان نیروهای آمریکایی را مسئول این بمباران میدانند و آنرا به شدت تقبیح میکنند. به گفته سخنگوی طالبان این حملات "سرپیچی آشکار" آمریکاییها از مواد توافقنامه دوحه است و مسئولیت پیامدهای آن به دوش ایالات متحده خواهد بود. او تأکید کرد که طالبان در برابر این حملات بیتفاوت نخواهند بود.
این نخستین حملات هوایی ایالات متحده بر مواضع طالبان در زمان مأموریت فرانک کنت مککنزی، فرمانده ستاد مرکزی نیروهای آمریکا است که مسئولیت ماموریت افغانستان نیز به عهده او است. آقای مککنزی به تازگی مسئولیت امور نیروهای امریکایی در افغانستان را بر عهده گرفته است.
یکی از مفادهای توافقنامه دوحه کاهش خشونت در افغانستان بود. دولت افغانستان و متحدان بینالمللی آن بارها طالبان را متهم کرده که خشونتها را در یک سال گذشته افزایش داده است.
پیش از این نیز هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی مواضع طالبان در شمال افغانستان را هدف قرار داده بودند.
کمتر از یک ماه قبل (۲۴ سرطان/ تیر) هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی دو حمله هوایی را علیه مواضع طالبان در شمال افغانستان انجام دادند.
این دو حمله در ولایتهای بغلان و قندوز انجام شد و در آن شماری از جنگجویان طالبان کشته شدند.
گروه طالبان در آن زمان با انتشار خبرنامهای این حملات را محکوم کرده بود.






























