والی غور: طالبان آب را بر ساکنان ولسوالی دولت‌یار بسته‌اند

افغانستان

منبع تصویر، Social media

توضیح تصویر، ولسوالی دولت‌یار
منتشر شده در

عبدالظاهر فیض‌زاده، والی غور به بی‌بی‌سی گفت که طالبان ۱۲ روز است، آب را بر ساکنان ولسوالی دولت‌یار ولایت غور "بسته‌اند". او گفت که هدف این کار طالبان "تهدید" مردم دولت‌یار است.

حدود دو هفته قبل مقام‌های محلی ولایت غور اعلام کرده بودند که صدها تن از باشندگان این ولسوالی علیه طالبان بسیج و حمایت خود را از نیروهای امنیتی اعلام کردند.

آقای فیض‌زاده مدعی شد، کانال آب مسدود شده، ۲۵ کیلومتر طول دارد و در حدود ۵ هزار جریب زمین دهقانان توسط آن آبیاری می‌شود.

به گفته او، یک هزار خانواده برای آب آشامیدنی از آن استفاده می‌کنند و یک هزار و ۲۰۰ باغ از آن آبیاری می‌شود. آقای فیض زاده گفت که طالبان با مسدود کردن سربندها، آنها را "مین‌گذاری کرده‌اند."

او دلیل این کار را شکست طالبان در این ولسوالی عنوان کرد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز به بی‌بی‌سی گفت که موضوع را بررسی می‌کند.

کمیسیون حقوق بشر نیز به بی‌بی‌سی گفته که این موضوع را حقیقت‌یابی خواهد کرد.

افغانستان

منبع تصویر، Ghur.gov

توضیح تصویر، مقام‌های محلی غور گفته بودند که ساکنان دولت‌یار علیه طالبان سلاح گرفته‌اند

ساکنان ولایت غور نیز تایید کرده که طالبان در این ولسوالی "آب جوی بزرگ را قطع کرده‌اند." به گفته مردم نهادهای دولتی، مکاتب و بیشتر از دو هزار جریب زمین از این آب آبیاری می‌شود.

افغانستان

منبع تصویر، Ghur.gov

توضیح تصویر، آقای فیض زاده مدعی شد، کانال آب مسدود شده، ۲۵ کیلومتر طول دارد

گفته می‌شود که با قطع آب، کشاورزی در این ولسوالی "به شدت آسیب دیده است." مردم خواستار کمک نهادهای دولتی و خیریه برای رفع این مشکل شده‌اند و از دولت خواسته که امنیت این بند را تامین کند.

این آب از رودخانه هریرود بین دو ولسوالی لعل و سرجنگل و ولسوالی دولت‌یار توسط یک کانال به این ولسوالی منتقل می‌شود که به گفته مردم محل با تخریب کانال اکنون آبی در آن به سمت دولت‌یار جاری نیست.