کرونا در افغانستان؛ 'قیمت اکسیژن در بازار کابل چند برابر افزایش یافته است'

منبع تصویر، Getty Images
همزمان با اوجگیری ابتلا به بیماری کووید ۱۹در افغانستان، شماری از شهروندان این کشور از ارائه خدمات شفاخانهها و کمبود اکسیژن در بیمارستانها انتقاد کردهاند.
فهیم فرواک، از فعالان مدنی در صفحه فیسبوکش نوشته یکی از شفاخانههای خصوصی در کابل از او خواست بیمارشان را از این شفاخانه منتقل کنند، زیرا دیگر نمیتوانند برای بیمارانشان اکسیژن فراهم کنند.
شماری از بیماران کووید ۱۹ از کمیاب شدن اکسیژن و گرانشدن قیمت آن در بازار کابل گلایه کردهاند. چند فروشنده اکسیژن در بازار کابل به بیبیسی گفتند قیمت اکسیژن از ۴۰۰ افغانی تا ۱۶۰۰ افغانی افزایش یافته است.
هانیه ملک، یکی از شهروندان کابل که تست کرونایش مثبت است، تجربهاش را از مراجعه به بیمارستان افغان جاپان/ژاپن اینگونه به بیبیسی روایت کرد: "دیشب به دلیل سرفههای مکرر و سردردی شدید به بیمارستان افغان جاپان مراجعه کردم. بیمارستان پر بود از بیماران کوید ۱۹ و بیمارستان با کمبود اکسیژن و کمبود بستر مواجه بود. یکی از بیماران میپرسید از کجا میتوانم کپسول اکسیژن را پیدا کنم؟ ولی پرستار میگفت متأسفانه خود بیمارستان هم به قدر کافی اکسیژن ندارد".
به گفته هانیه ملک: "دلیل اینکه روزانه ما دهها تن از بیماران کووید ۱۹ را در شفاخانهها از دست میدهیم، دلیلش کمبود اکسیژن است."
اما میرویس علیزی، معاون سخنگوی وزارت صحت / بهداشت افغانستان به بیبیسی گفت: "ما در شفاخانهها با کمبود اکسیژن روبرو نیستیم. به ویژه در شفاخانههایی که در زمینه درمان کرونا عرضه خدمات میکنند، در کنار اینکه اکسیژن به طور همهروزه در آنجا عرضه میشود، بالنهای اکسیژن به شکل ریزرفی هم وجود دارد.
۳۳ جانباخته و ۱۰۴۵ بیمار جدید در شبانهروز گذشته
در همین حال، وزارت صحت / بهداشت افغانستان امروز اعلام کرد که ۳۳ بیمار کرونا در جریان بیست و چهار ساعت گذشته جانشان را از دست دادهاند. این وزارت همچنان از ثبت ۱۰۴۵ مورد جدید کرونا در شبانهروز گذشته خبر داده است.
با این رقم، مجموع آمار مبتلا شدگان به بیماری کووید ۱۹ به ۷۴ هزار و ۲۶ مورد رسیده است. به گفته وزارت صحت در شبانهروز گذشته ۱۱۲ بیمار کرونا توانستهاند سلامتیشان را بازیابند. از سوی دیگر، بخش توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) در ویبسایتش از افتتاح پنجمین شفاخانه حوزوی هرات برای مبارزه با کووید ۱۹ خبر داده است.
در ویبسایت بخش توسعه سازمان ملل متحد آمده است که این شفاخانه برای کارمندان وزارت داخله افغانستان و اعضای خانواده آنها در ولایتهای هرات، فراه، غور و بادغیس خدمات عرضه خواهد کرد.






























