حمله هوایی در لوگر در جنوب کابل؛ دستکم ۸ کشته و ۶ زخمی

مقامهای محلی ولایت لوگر در شرق افغانستان میگویند که در نتیجه بمباران هوایی در ولسوالی برکی برک این ولایت ۸ نفر کشته و ۶ نفر دیگر زخم برداشتهاند.
احمد ویس رحیمزی، ولسوال برکی برک، امروز دوشنبه (۳۱ تیر/سرطان) به محفوظ ذبیدی، خبرنگار بیبیسی گفت که این حمله هوایی حوالی ساعت ۱۲ شب گذشته در منطقه کمپ کوچیها در این ولسوالی رخ داده است.
آقای رحیمزی افزوده که تا هنوز هویت کشتهشدهها مشخص نیست اما در میان زخمیان زنان و کودکان نیز هستند.
منابع محلی ولسوالی برکی برک میگویند که تاکنون مشخص نیست که این حمله توسط نیروی هوایی افغانستان انجام شده و یا نیروهای بینالمللی عامل آن بودهاند.
ولایت لوگر، در جنوب کابل، پایتخت افغانستان موقعیت دارد و از ولایتهای نسبتا ناامن به شمار میرود. در بعضی از مناطق این ولایت به ویژه در ولسوالی "چرخ" طالبان نفوذ گستردهای دارند.
در همین حال نمایندگان و باشندگان ولایت میدان وردک، امروز در یک نشست خبری با ابراز نگرانی در مورد تلفات غیر نظامیان در این ولایت، گفتهاند که اگر دولت از کشتار غیر نظامیان جلوگیری نکند انتخابات را تحریم خواهند کرد.
در قطعنامه پایانی این نشست آمده در صورت بی توجهی دولت به وضعیت جاری در این ولایت در انتخابات شرکت نخواهند کرد و شاهراه کابل/قندهار و کابل-بامیان را نیز به روی ترافیک خواهند بست.
اخیرا عملیات کماندوهای افغان به یک درمانگاه تحت اداره "کمیته سوئد برای افغانستان"در ولایت وردک که در آن چهار غیرنظامی کشته شدند واکنشهای زیادی را در پی داشت.
سازمان دیدبان حقوق بشر چند روز قبل گفت که نیروهای ویژه افغان که چهار غیرنظامی را در تهاجم شبانه به یک درمانگاه در ولایت وردک "کشتند" باید تحت پیگرد قضایی قرار بگیرند.
گروه طالبان نیز به دلیل کشته شدن غیر نظامیان در این درمانگاه، ۴۲ مرکز بهداشت را در این ولایت بست، اما چند روز بعد از آن اعلام کرد که اجازه داده این مراکز به فعالیتشان ادامه بدهند.

منبع تصویر، GETTY IMAGES
سال گذشته نیز در عملیات نیروهای هوایی افغانستان در ولسوالی جغتو این ولایت ۱۲ غیر نظامی که همه اعضای یک خانواده بودند، کشته شدند.
دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در آن زمان اعلام کرده بود که کشته شدگان آن رویداد کودکان و زنان بودند. ۱۰ نفر از کشته شدگان کودکانی در سنین ۶ الی ۱۵ سال بودند.
ولایت میدان وردک از ولایتهای ناآرام افغانستان است، به دلیل قرار داشتن در مسیر شاهراه استراتژیک کابل-قندهار، شورشیان بارها توانستهاند برای دولت افغانستان در این مسیر مشکلات ایجاد کنند.































