ارتش افغانستان استفاده از هلیکوپترهای بلکهاک آمریکایی را آغاز کرد

منبع تصویر، RS
ارتش افغانستان نخستین پرواز هلیکوپترهای بلکهاک آمریکایی را در مناطق جنوبی این کشور آغاز کرده است.
آمریکا حدود هفت ماه پیش نخستین سری از هلیکوپترهای بلکهاک (UH-۶۰) آمریکایی را به ارتش افغانستان واگذار کرد و آن را "آغاز شکست طالبان" خواند.
نیروهای بینالمللی در افغانستان میگویند تاکنون بیش از ۳۰ خلبان را برای این پروازها آموزش دادهاند و قراراست تا یک سال دیگر شمار این خلبانان دو برابر شوند.
تجهیز نیروی هوایی افغانستان بخشی از برنامه چهارساله امنیتی حکومت وحدت ملی گفته شده است.
خلبانان افغانستان پیش از این با سیستم هواپیماهای روسی آشنایی داشتند و بعد از وضع تحریمها علیه روسیه، افغانستان قادر به خریداری هواپیماهای روسی نبوده است. قرار است که هلیکوپترهای بلکهاک آمریکایی به تدریج جای هلیکوپترهای ام.آی ۱۷ روسی را بگیرند.
قرار است که در چند سال آینده حدود ۱۶۰ فروند از این بالگردها در اختیار قوای هوایی افغانستان قرار بگیرد.
وزارت دفاع افغانستان میگوید تمام تجهیزات ارتش ملی افغانستان از قبیل تانک و سلاح سبک، آمریکایی است. مجهز شدن نیروهای ارتش با هواپیماهای آمریکایی نیز میتواند در هماهنگی میان این نیروها کمک کند.
ناتو نیز گفته است تجهیز ارتش افغانستان به این نوع هلیکوپترها باعث توسعه، مهارت و ثبات در نیروی هوایی افغانستان خواهد شد.
اداره بازرسی آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در سال ۲۰۱۶ اعلام کرده بود که افغانستان در حال حاضر دارای ۱۱ فروند هلیکوپتر MI-۳۵ ، پنجاه و دو فروند هلیکوپتر Mi-۱۷، شانزده فروند هلیکوپتر MD-۵۳۰، بیست و شش هواپیمایی C-۲۰۸ و چهار فروند هواپیمایی C-۱۳۰ هستند.

منبع تصویر، Arg































