شما در حال مشاهده نسخه متنی وبسایت بیبیسی هستید که از داده کمتری استفاده میکند. نسخه اصلی وبسایت را که شامل تمام تصاویر و ویدیوهاست، مشاهده کنید.
بازگشت به وبسایت یا نسخه اصلی
اطلاعات بیشتر درباره نسخه لایت که برای مصرف کمتر حجم دادههاست
مکتبی در افغانستان بعد از ۵۵ سال صاحب ساختمان میشود
- نویسنده, وحید پیکان
- شغل, بیبیسی
- منتشر شده در
بعد از انتشار گزارش بیبیسی، برای مکتبی/مدرسهای که حدود پنجاه و پنج سال فاقد ساختمان بود، جدیدا ساختمان ساخته میشود.
مسئولان مکتب امام حسن در کاپیسا در شمال کابل میگویند که پس از نشر گزارش بیبیسی درباره این مکتب سازمان ملل متحد و وزارت معارف/ آموزش و پرورش افغانستان کار ساخت ساختمان جدید این مکتب را شروع کردند.
قرار است ساختمان جدید این مکتب تا هفت ماه دیگر تکمیل شود.
گزارش بیبیسی درباره این مکتب: مکتبی در افغانستان با نیم قرن قدمت اما بدون ساختمان
زنگ ساعت سوم به صدا درآمد که ما داخل محوطه مکتب شدیم. حالا دیگر آن ساختمان بدون در و دیوار نبود که بار اول دیده بودم.
در دیدار اولم کودکان در صحن حیاط و در فضای باز مشغول درس و آموزش بودند. حدود چهار ماه پیش از این مکتب دیدن کردم. مکتبی که کار آن ۵۵ سال قبل آغاز شده بود ولی هنوز ساختمان نداشت و کودکان در ده سال گذشته در یک چهاردیواری نیمه ویران که غیرقابل استفاده بود، درس میخواندند.
بیشتر بخوانید:
شاگردان مکتب امام حسن از ساختمان کهنه و در حال فرو ریختن حالا به طور موقت به یک خانه کرایی منتقل شدهاند. وزارت معارف (آموزش و پرورش) این خانه را به سه هزار افغانی (حدود ۵۰ دلار) در ماه کرایه/اجاره کرده است. کودکان از اینکه از ویرانه بیرون شدند، خوشحالند، اما در این ساختمان کرایی مشکلات زیادی دارند. نیمی از۲۸۰ شاگرد در صحن حیاط مشغول درس هستند و نیم دیگر در کلاسهای بدون نیمکت و میز.
وقتی با شاگردان صحبت میکردم از اینکه مکتبشان دارای ساختمان میشود، خرسند به نظر میرسیدند. کودکان برای رفتن به ساختمان جدید از همین حالا روز شماری میکنند.
مدیر مکتب مردی کهن سال به نام مسجدی است که ۵۰ سال از عمرش را در این مکتب سپری کرده است. حدود چهار ماه قبل وقتی بار اول او را دیدم خیلی مایوس و دل شکسته بود و از بیتوجهی مسئولان شکایت داشت.
اکنون خوش و امیدوار به آینده به نظر میرسید. میگوید پس از نشر گزارش بیبیسی از وضعیت این مکتب همه چیز تغییر کرده است.
او گفت: "من از شما و بیبیسی که مشکلات این مکتب را به گوش مسئولان وزارت معارف، رئیس جمهوری و همه مردم رساندید تشکر میکنم. بعد از نشر گزارش بیبیسی هیاتی به مکتب آمد و کار ساختمان جدید را روی دست گرفت."
آقای مسجدی میگوید که از آرزو های او بود که بتواند برای شاگردان فضای آرام درسی فراهم کند.
کمی دورتر از ساختمان کهنه مکتب در قریه کوچک "قلعهچه" شهر "محمود راقی" مرکز ولایت کاپیسا قرار دارد.
ساختمان جدید در زمینی به مساحت حدود یک جریب زمین در دو طبقه ساخته خواهد شد.
ابراهیم جان، مسئول پروژه ساخت این مکتب است که به کمک اداره خدمات پروژهای سازمان ملل متحد ( UNOPS ) ساخته میشود.
او گفت: "این مکتب در حدود یک جریب زمین و در دو منزل/طبقه ساخته میشود. هر منزل هشت صنف دارد. حدود ۳۰ تا ۴۰ کارگر هر روز مشغول کارند. قرار است تا هفت ماه دیگر پروژه تکمیل و به بهره برداری سپرده شود."
وزارت معارف میگوید در سراسر افغانستان ۵۰ درصد از مکتبها فاقد ساختمان هستند. شمار مکاتب افغانستان حدود ۱۷ هزار اعلام شده است.
در ولایت کاپیسا در هفتاد کلیومتری کابل ۱۱۰ مکتب وجود دارد.
مکتبهای بدون ساختمان در کاپیسا، گویا بخشی کوچکی از مشکلات و چالشهای آموزش و پرورش در افغانستان است. عدم دسترسی به کتاب و مواد درسی از مشکلات دیگر شاگردان افغانستان.
دولت افغانستان میگوید که ناامنی سبب شده تا بیش از یکهزار مکتب به روی دانش آموزان مسدود بماند.