چهار کشته در گروگان‌گیری ایلام؛ مهاجم نارنجک و سلاح گرم را 'در کیسه برنج پنهان کرده بود'

منتشر شده در
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

گروگان‌گیری در یکی از ادارات بنیاد مستضعفان ایلام در غرب ایران با دست‌کم چهار کشته و چندین زخمی پایان یافت.

پلیس می‌گوید گروگان‌گیر با کلاشنیکف و نارنجک وارد ساختمان شده و بعد از حمله به کارکنان اداره خودکشی کرده است.

خبرگزاری ایرنا به نقل از مقام‌های پلیس گزارش داده است که مهاجم مسلح از کارکنان اداره اموال تملیکی بنیاد مستضعفان بوده و "به دلیل اختلاف شخصی با مدیران این مجموعه" به طرف عده‌ای از کارمندان تیراندازی کرده است.

عمران علی‌محمدی، رئیس کل دادگستری استان ایلام، می‌گوید فرد مهاجم "با دو نارنجک و یک سلاح گرم که در کیسه برنج پنهان کرده بود، وارد اداره اموال بنیاد مستضعفان شده است."

به گفته آقای علی‌محمدی این فرد با شلیک گلوله کارکنان اداره را به طبقه دوم ساختمان برده و آنجا یک نارنجک پرتاب کرده که انفجار آن "منجر به فوت ۳ نفر از کارمندان د‌ر محل حادثه و یک نفر در بیمارستان شده و در نهایت مهاجم با شلیک اسلحه، خود را از پای در می‌آورد."

دو زن و دو مرد در تیراندازی یا به علت جراحاتی که به آنها وارد شده، جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته مسئولان شش مجروح این حادثه به بیمارستان منتقل شدند و وضعیت بعضی از آنها وخیم گزارش شده است.

گفته می‌شود سه نفر از افرادی که گروگان گرفته شده بودند، آزاد شده‌اند.

فرمانده انتظامی استان ایلام هم پیشتر در توضیح این واقعه گفته بود مهاجم مردی ۳۷ ساله بوده که "با یک قبضه کلاشنیکف و دو عدد نارنجک وارد اداره شده و به دنبال درگیری با مدیر و کارکنان مجموعه بوده است."

دلاور القاصی مهر گفت که این فرد بعد از گروگان گرفتن کارکنان یکی از اتاق‌ها شروع به تیراندازی می‌کند و "نارنجک را هم منفجر می‌کند که ۷ نفر مجروح و ۳ نفر که دو خانم و یک آقا هستند متاسفانه در دم فوت می‌کنند."

به گفته فرمانده پلیس ایلام ضارب با "با حضور ماموران انتظامی و امنیتی و تنگ‌تر شدن حلقه محاصره اقدام به خودکشی می‌کند."

سایت رکنا که اخبار حوادث را دنبال می‌کند نوشته گروگان‌گیر "پس از به رگبار بستن کارکنان با انفجار نارنجک جنگی خودکشی می‌کند."

بنابر گزارش‌ها نیروهای امنیتی و نوپو (یگان ویژه) در محل حاضر شدند. حاضران و شاهدان از شنیده شدن صدای مکرر تیراندازی خبر داده‌اند.

اداره اموال تملیکی بخشی از بنیاد مستضعفان است که وظیفه آن نگهداری و اداره اموال توقیفی یا فروش آن در صورت مصادره و تملک توسط این نهاد است.

گروگان‌گیری‌ها در ایران

موضوع گروگان‌گیری در ایران یادآور حمله به سفارت آمریکا در سال ۱۳۵۸ و گروگان گرفتن کارکنان آن است. در سال‌های اخیر هم بازداشت و حبس افراد دو تابعیتی باعث شده ایران به "گروگان‌گیری دولتی" متهم شود. اما در سال‌های گذشته مواردی از آدم‌ربایی یا گروگان‌گیری‌ در ایران رخ داده که سیاسی نبوده و در صفحات حوادث رسانه‌ها بازتاب پیدا کرده است. مروری بر تعدادی از این رخدادها:

دی ۱۳۹۵ - شهرری: افراد مسلح یک شهروند مرد ۶۳ ساله را، که مدیر یک پروژه ساختمانی معرفی شده بود ، گروگان گرفتند و خواستار دریافت ۱۰ میلیارد تومان در ازای آزادی او شدند.

شهریور ۱۳۹۹ - زاهدان: افراد مسلح یک جوان ۱۹ ساله را به به مدت ۳۴ روز گروگان گرفتند و خواستار دریافت ۵۰۰ میلیون تومان برای آزادی‌اش شدند.

مهر ۱۳۹۹ - میناب: یک مرد ۳۵ ساله به گروگان گرفته شد و گروگان‌گیرها خواهان دریافت ۴۰۰ میلیون تومان برای آزادی او شدند.

مهر ۱۳۹۹ - پارسیان: یک کودک ۸ ساله را به گروگان گرفتند و خواستار حل اختلافات مالی با پدر وی شدند.

آبان ۱۴۰۰ - تهران: گروگان‌گیران یک پسر ۹ ساله تبعه افغانستان را در تهران به گروگان گرفتند و خواستار دریافت ۴۰۰ هزار دلار برای آزادی او شدند. گروگان‌گیران دستگیر شدند.

بهمن ۱۴۰۰ - تهران: یک مرد ۴۵ ساله را دو نفر به گروگان گرفتند. این افراد خواستار دریافت ۵۰ میلیارد تومان برای آزادی این مرد شده بودند.

فروردین ۱۴۰۱ - کرمانشاه: در جریان اختلافی که ماموران محلی آن را اختلاف خانوادگی خواندند شش نفر در کرمانشاه گروگان گرفته شدند. گروگان‌گیری با کشته شدن گروگان‌گیر به پایان رسید.

فروردین ۱۴۰۱ - تهران: اعضای یک باند گروگان‌گیری از مهاجران افغان، در تهران دستگیر شدند. ماموران دولتی اعلام کردند اعضای این گروه مهاجران افغان را گروگان می گرفتند و در ازای دریافت ۸ تا ۳۰ میلیون تومان پول از خانواده‌هایشان آزاد می‌کردند.