13 Haziran, 2008 - TSİ 15:48
Nivk Witchell
BBC Bağdat
Irak Başbakanı Nuri el Maliki, Amerika Birleşik Devletleri'nin ülkesindeki varlığını kalıcı hale getireceği endişesi yaratan güvenlik anlaşması müzakerelerinin tıkandığını açıkladı.
Ürdün'ün başkenti Amman'a ziyareti sırasında konuşan Nuri el Maliki, Amerika'nın taleplerinin Irak'ın egemenliğini ihlal edeceğini söyledi.
Irak ile ABD arasındaki anlaşmazlık, iki ülke ilişkilerinin en önemli unsuruyla ilgili.
Yani bu ülkedeki Amerikan varlığının meşruiyeti ve ülkede son sözü kimin söylediğiyle.
Amerikan güçlerinin Irak'taki faaliyetlerini meşru kılan Birleşmiş Milletler anlaşması yıl sonunda sona eriyor.
Dolayısıyla Amerikalılar, Iraklılar ile yeni bir anlaşma yapma peşinde.
Ancak Irak tarafı, Amerikalıların birçok talebini, ülkenin egemenliğine yönelik tehditler olarak görüyor.
Amerika Birleşik Devletleri bu anlaşma çerçevesinde Irak'ta çok sayıda askeri üs kurmak istiyor.
Ayrıca Washington'ın Irak hava sahasını kontrol etmek istediği ve Amerikan askerleri ile tüm Amerikalı taşeron güvenlik şirketi çalışanları için de hukuki dokunulmazlık talep ettiği bildiriliyor.
Irak Başbakanı Nuri el Maliki ise bu taleplerin doğrudan reddedildiğini söylüyor.
Amerika Birleşik Devletleri Başkanı George Bush, Irak ile güvenlik anlaşmasının en geç bu ay sonunda imzalanmasını istiyor.
Ülkesinde ve komşu ülkelerdeki hassasiyetlere duyarlı olduğu anlaşılan Irak Başbakanı ise müzakerelerin çok daha uzun sürebileceğinin sinyalini veriyor.