04 Mart, 2008 - TSİ 10:11
ABD Dışişleri Bakanı Condoleezza Rice, Orta Doğu gezisine başlarken, Filistin ve İsraillilere, barış görüşmelerine gecikmeksizin yeniden başlamaları çağrısı yaptı.
Rice, Orta Doğu ziyaretinin ilk ayağı olan Mısır'da Cumhurbaşkanı Hüsnü Mübarek'le görüştü.
Rice, görüşme sonrasında İsrail'in Gazze operasyonuyla ilgili soruları yanıtlarken, sivillerin hayatını kaybetmesinden üzüntü duyduklarını söyledi ancak çatışmaları Hamas'ın başlattığını öne sürdü.
"Roket fırlatanlar barış istemiyorlar. İstikrarsızlık peşindeler. Hamas'ın yaptığı bu" dedi.
Rice öğle saatlerinde Batı Şeria'a geçerek Filistin Yönetimi Başkanı Mahmud Abbas'la bir araya gelecek.
ABD Dışişleri Bakanı daha sonra İsrail'e geçerek Başbakan Ehud Olmert'le buluşacak.
Rice, bu görüşmelerde, barış müzakerelerini yeniden başlatmanın yollarını tartışacağını söyledi.
Condoleezza Rice'ın Orta Doğu ziyareti bir hafta öncesinden planlanmıştı.
BBC muhabiri Kim Ghattas'a göre, Rice'ın amacı İsrail ile Filistinliler arasında yürütülen görüşmelere ivme kazandırmaktı.
Ancak İsrail'in Gazze Şeridi'ne yönelik askeri operasyonunda son bir haftada 120 Filistinlinin ölmesi ardından görüşmeler askıya alındı ve Rice'ın ana önceliği görüşmelerin yeniden başlamasını sağlamak oldu.
Muhabirimize göre, son çatışmalar, Bush'un Hamas'ı Gazze'ye sıkıştırıp Mahmud Abbas'la ilişki kurma stratejisinin zaaflarını ortaya çıkardığına dikkat çekiyor.
Hamas, İsrail'i tanımıyor ve barış sürecine karşı çıkıyor.
Saldırılar
Bu arada, İsrail askerleri Gazze'den çekilmiş olsalar da hava saldırıları devam etti.
İsrail Başbakanı Ehud Olmert, yeni bir askeri harekat düzenlemeyi düşündüklerini bildirdi.
Ehud Olmert'in ülkenin halen bir savaşın ortasında olduğunu söylediği belirtildi.
Hükümetten üst düzey bir yetkili, Olmert'in bir parlamento komisyonunda yaptığı konuşmada Gazze Şeridi'ne yönelik operasyonlarının tek seferlik olmadığını söylediğini dile getirdi.
Reuters ajansına göre, bir İsrail hükümet yetkilisi de Rice'ın ziyareti nedeniyle operasyona iki gün ara verdiklerini söyledi.
İsrail ordusundan dün yapılan açıklamada, birkaç birlik dışında, geçen hafta Gazze'ye gönderilen askerlerin geri döndüğü belirtilmişti.
Operasyonda şimdiye kadar üç askerini kaybeden İsrail, Filistinlilerin roket saldırılarını durdurmaya çalıştığını söylüyor.