http://www.bbcturkish.com

10 Temmuz, 2007 - TSİ 10:44

Kuzey Kore görüşmeleri başlıyor

Çin, Kuzey Kore'nin nükleer programıyla ilgili altılı görüşmelerin 18 Temmuz'da başlamasını önerdi.

Güney Kore Yonhap haber ajansı, diplomatik kaynaklara dayanarak Pekin'in önerisini tüm taraflara ilettiğini duyurdu.

Altılı görüşmelere, Kuzey ve Güney Kore, ABD, Çin, Rusya ve Japonya katılıyor.

Çin'in bu girişimi, Kuzey Kore'nin Yongbyon nükleer reaktörünü kapatmaya hazırlandığı bir döneme rastlıyor.

Kuzey Kore, Şubat ayında Güney Kore'nin sağlayacağı 50 bin ton yakıt yardımı karşılığında reaktörünü kapatacağını açıklamıştı.

Söz konusu yakıtın hafta sonuna kadar Kuzey Kore'ye ulaşması bekleniyor.

Birleşmiş Milletler uzmanları da Kuzey Kore'deki nükleer reaktörün kapatılmasını denetlemek için önümüzdeki bir-iki hafta içinde bu ülkeye gitmeye hazırlanıyor.

Viyana'da dün toplanan BM Uluslararası Atom Enerjisi Kurumu İcra Kurulu, silah denetçilerinin Kuzey Kore'ye gönderilmesine ilişkin önergeyi onayladı.

Denetçilerin ülkeye gidiş tarihi Pyongyang yönetiminin nihai izni vermesi ile belirlenecek.

Kuzey Kore'yle varılan anlaşma uyarınca, denetçiler tesisin faaliyetlerine son vermiş olduğunu teyit etmek üzere gözetim kameraları yerleştirecek.

Ayrıca BM makamları bu tesiste yapılacak herhangi bir değişiklik konusunda haberdar edilecek.

Tesisteki faaliyetlerin tamamen durduğunun teyidinin iki yıl alabileceği belirtiliyor.

Kuzey Kore'nin nükleer faaliyetlerini durdurması karşılığında Amerika Birleşik Devletleri de bu ülkeyle ilişkilerini normalleştirecek.

Kuzey Kore'nin nükleer programı beş yıldır bazı ülkelerle gerginlik yaşamasına neden oluyordu.

Kuzey Kore, beş yıl önce BM denetçilerini ülkeden çıkarmış, Yongbyon nükleer santralındaki faaliyetlerine yeniden başlamıştı.

Kuzey Kore geçtiğimiz yıl içinde yeraltında ilk nükleer denemesini tamamladı.