http://www.bbcturkish.com

03 Temmuz, 2007 - TSİ 18:24

K.Kore nükleer denetime hazır

Pyongyang yönetiminin Birleşmiş Milletler müfettişlerinin, kapatılan nükleer tesisleri denetlemesine olanak sağlayacak kapsamlı adımları kabul ettiği haberleri geliyor.

Atom Enerjisi Ajansı'ndan sızan bir raporda geçen hafta Kuzey Kore'yi ziyaret eden kurum denetçilerinin orada yetkililerle vardığı anlaşmanın ayrıntıları veriliyor.

Raporun hayata geçirilmesi için önce 35 ülkenin üye olduğu yönetim kurulunda onaylanması gerekiyor. Bu oylama işleminin gelecek Pazartesi günü yapılabileceği yolunda haberler var.

Bu arada Kuzey Kore Devlet Başkanı Kim Jong İl'in Çin Dışişleri Bakanı ile görüştüğü bildirildi.

Kim Jong İl ile Yan Jiechi arasındaki görüşmenin ayrıntıları açıklanması. Ama Kuzey Kore medyası, Çin Dışişleri Bakanı Yang'ın Kuzey Kore liderine, Çin Devlet Başkanı Hu Jintao'dan sözlü bir mesaj getirdiğini yazıyor.

Kim Jong İl, Kore yarımadasında, gerginliklerin artık yatışmakta olduğunu söyledi.

Çin Haber Ajansı Şinhua, Kim'in ayrıca bütün tarafları, Kuzey Kore'nin nükleer programıyla ilgili anlaşmanın gereklerini yerine getirmeye çağırdığını da duyurdu.

Kuzey Kore'nin nükleer faaliyetleri konusundaki anlaşmazlık, geçen Şubat ayında varılan bir anlaşmayla aşılma yoluna girmiş görünüyor. Anlaşmaya göre, Pyongyang nükleer tesislerini kapatıp mühürleyecek. Bunun karşılığında Kuzey Kore'ye ekonomik yardım vaadleri yaşama geçirilecek.

Atom Enerjisi Ajansı tarafından hazırlanan ve bu anlaşmanın hayata geçirilmesine ilişkin ayrıntıları içeren raporu gören ajans muhabirleri, uluslararası denetçilere, kapatılan bütün Kuzey Kore nükleer tesislerine giriş izni verilmesinin, ve durumun izlenmesi için gerekli sistemin oluşturulmasının kuzey Kore tarafından kabul edildiğini aktarıyorlar.

Denetçiler ayrıca kapatılan tesisleri görüntüye ve filme çekebilecek ve bu tesislerde yapılacak herhangi bir değişiklik konusunda haberdar edilecekler.