http://www.bbcturkish.com

09 Mayıs, 2007 - TSİ 12:09

21 sivil hava saldırısı kurbanı

Afganistan'ın Helmand eyaletinin valisi, ülkede bulunan uluslararası kuvvetlerin düzenlediği hava saldırısında 21 sivilin öldüğünü söyledi.

Vali Assadullah Wafa, Sangin yakınlarında Taleban milisleriyle savaşan yabancı kuvvetlere destek vermek amacıyla taarruza geçen uçakların saldırısı sonucunda
aralarında kadın ve çocuklar da olan çok sayıda sivilin öldüğünü belirtti.

ABD önderliğindeki koalisyon güçleri, isyancıların havan topu ve roketatarlarla düzenledikleri saldırılarda bir askerlerinin öldüğünü açıkladı.

Ordu sözcüsü Binbaşı William Mitchell, çok sayıda milisi öldürdüklerini, ancak sivil kayıpları hakkında ellerinde bir bilgi olmadığını ifade etti.

Salı günü ABD ordusu Afganistan'ın doğusunda sekiz sivilin ölmesiyle ilgili olarak özür dilemişti.

"Taleban'la görüşün"

Bu arada, Afgan Senatosu hükümete yerli Taleban milisleriyle doğrudan görüşmeler başlatması ve NATO kuvvetlerine de Taleban milislerine saldırmaya son vermesi çağrısında bulundu.

Senato'da bu yönde kabul edilen bir yasa tasarısında, "bir operasyon düzenlenmesine ihtiyaç duyulması halinde, bunun ulusal ordu ve polis kuvvetleriyle eşgüdümlü olarak ve Afganistan hükümetinin tavsiyesi alınarak yapılması gerektiği" belirtildi.

Ayrıca, Afgan ordusuyla ulusal polis kuvvetlerinin artık yeterli güce sahip bulundukları, koalisyon kuvvetlerinin ülkeden çekilmesi için bir takvim oluşturulması gerektiği de ifade edildi.

Senato'da kabul edilen yasa tasarısı parlamentonun alt kanadında da kabul edildiği takdirde, Cumhurbaşkanı Hamid Karzai'nin önüne gelecek.

Yasa tasarısı Taleban milisleri içindeki Afganlar ile "Afganistan'ın düşmanları" olarak nitelediği Pakistan'dan ve El Kaide'den gelen savaşçıları birbirinden kesin çizgilerle ayırıyor.

Geçmişte Taleban görüşmeler başlatılması yönündeki çabaları geri çevirmişti.

NATO kuvvetlerinin Afganistan'daki sözcüsü yasa tasarısıyla ilgili herhangi bir açıklamada bulunmadı.

ABD ordusu sözcüsü ise kendilerinin bu girişimden haberdar olduklarını, bunun ne gibi sonuçlar doğuracağının "beklenip görüleceğini" ifade etti.

Afganistan'daki şiddet olayları 2001 yılında Taleban rejiminin devrilmesinden bu yana en yüksek seviyelerine çıkmış durumda.

Geçtiğimiz yıl uluslararası kuvvetler ile milisler arasında çıkan çatışmalarda 4000'den fazla kişi ölmüştü.

NATO Genel Sekreteri Jaap de Hoop Scheffer, Afganistan için askeri bir çözümün nihai olamayacağını söylemiş; "Nihai çözüm yeniden yapılanma, kalkınma ve ulusun inşası olacaktır." demişti.