http://www.bbcturkish.com

12 Mart, 2007 - TSİ 11:45

BM'den çifte Darfur eleştirisi

Darfur bölgesindeki insan hakları ihlallerini soruşturan Birleşmiş Milletler heyeti, Sudan hükümetini ve uluslararası toplumu sert şekilde eleştiren bir rapor yayımladı.

Raporda; bölgedeki ihlallerle ilgili suçlamalar tekrarlanıyor.

Bu suçlamalar arasında; cinayet, tecavüz, adam kaçırma ve yöre halkının evlerini terke zorlanmaları var.

Sudan, Birleşmiş Milletler'in soruşturma heyetinin başında bulunan Jody Williams'ın Darfur bölgesini ziyaret etmesine izin vermemişti.

Sudan hükümeti 20 gün bekleyen BM heyetine vize vermeyince heyet Çad'a gidip, Darfur'dan gelen mülteciler ve yardım kuruluşu çalışanlarıyla konuşmuştu.

Jody Williams BBC'ye yaptığı açıklamada, hazırladıkları raporun Sudan hükümetinin insan haklarını ve uluslararası hukuku ciddi şekilde ihlal etmekten suçlu olduğunu kanıtladığını söyledi.

Williams, dünyanın büyük güçlerinin Darfur'da yaşananlarla ilgili olarak şu ana kadar izlediği politikaların üzücü olduğunu belirtti.

BM yetkilisi bugüne kadar Sudan hükümetinin pek çok kez boş sözlerle tehdit edildiğini, Hartum yönetiminin bu tehditleri ciddiye alacağını sanmadığını vurguladı.

Rapor, BM İnsan Hakları Konseyi'nin Cenevre'de üç gün sürecek toplantılarına başladığı gün yayınlandı.

Çatışmalar 4 yıldır sürüyor

Sudan'ın güneyinde isyancılarla Cincavid olarak bilinen Arap milisler arasındaki çatışmalar 2003'ten beri sürüyor.

Hartum yönetimi bir taraftan isyancıları yok etmeye çalışırken, bir yandan da zalimce eylemler yapan Arap milisleri desteklemekle suçlanıyor.

Darfur bölgesinde dört yıldır süren çatışmalar sonucu en az 200 bin kişi öldü, milyonlarca kişi de evsiz kaldı.

Darfur'la ilgili davalar, iki yıl önce Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi tarafından Lahey'deki Uluslararası Ceza Mahkemesi'ne havale edilmişti.

Aralarında hükümet üyelerinin de bulunduğu 51 zanlının adını içeren bir listenin mahkemeye sunulmasını kararlaştıran Konsey, Sudan Hükümeti ve krizdeki diğer tarafları Uluslararası Ceza Mahkemesi'yle işbirliği yapmaya çağırmıştı.

Ancak Sudan hükümeti bu çağrıyı reddetti.

Sudan Cumhurbaşkanı Ömer Beşir, isyancılardan ya da hükümetten hiç kimsenin mahkemeye teslim edilmeyeceğini söylemişti.

Sudan mahkemeyi tanımıyor ve eğer hukukun ihlali gibi bir durum varsa, ulusal yargının gereğini yapacağını belirtiyor.