29 Eylül, 2006 - TSİ 12:30
Japonya'nın yeni Başbakanı Şinzo Abe, komşularıyla ilişkilerini düzeltme kararlılığında olduklarını söyledi.
Muhafazakar lider, göreve geldikten sonra parlamentoda yaptığı ilk konuşmada iç ve dış siyasi önceliklerini anlattı.
Abe, Güney Kore ve Çin'le ilişkilerini geliştirmek istediklerini söyledi.
Tokyo'nun bu ülkelerle ilişkileri, eski Başbakan Cuniçiro Koizumi'nin göreve geldiği 2001 yılından sonra bozulmaya başlamıştı.
Koizumi'nin tartışmalı Yasukuni tapınağını ziyareti, bu ülkelerin sert tepkisine neden olmuştu.
Tapınak, Japonya'nın komşularınca bu ülkenin İkinci Dünya Savaşı'ndaki saldırganlığının sembolü olarak görülüyor.
Japonya ise bu mabedin savaşta ölen askerleri onurlandıran bir simge olduğunu söylüyor.
Abe, konuşmasında Kuzey Kore'ye kaçırılan Japonlarla ilgili sorun çözülmeden bu ülkeyle diplomatik ilişki kurulması olasılığını dışladı.
ABD'yle güvenlik alanlarında daha fazla işbirliği yapacaklarını söyleyen Başbakan, Kuzey Kore konusunda Washington'la yakın mesai içinde olacaklarını vurguladı.
Şinzo Abe, Japonya'nın küresel alanda daha aktif olmasına izin verecek bir anayasaya ihtiyaçlarını olduğunu söyledi.
Japon Başbakan, İkinci Dünya Savaşı'nın sonunda, ülke ABD işgali altındayken hazırlanan anayasada değişiklik yapılması gerektiğini kaydetti.
52 yaşındaki Abe, Japonya'nın 2'nci Dünya Savaşı'ndan sonra doğan ilk başbakanı.
Japonya Başbakanı, içeride de milliyetçiliğin güçlendirilmesini istediklerini söyledi ve bu amaçla eğitimle ilgili yasalarda değişiklik yapılması gerektiğini belirtti.