http://www.bbcturkish.com

08 Ağustos, 2006 - TSİ 12:33

ABD gümrüksüz ticareti inceliyor

Washington yönetimi gelişmekte olan ülkelerin, Amerika Birleşik Devletleri'ne gümrük vergisinden muaf ihracat yapmasını sağlayan bir sistemi gözden geçireceğini açıkladı.

Sistemden yararlanan ve durumunun incelemeye alınması kararlaştırılan 13 ülke arasında Türkiye de bulunuyor.

ABD ticaret temsilcisi Susan Schwab, Kongre'deki yetkililerin Genel Tercihler Sistemi (Generalised System of Preferences) adlı bu uygulamadan sadece bir grup devletin yararlandığı ve en geri ülkelerin bu statüden gerektiği kadar faydalanamadığı yönünde kaygıları olduğunu söyledi.

Bu kapsamda sözü edilen ülkeler Arjantin, Brezilya, Hindistan, Endonezya, Rusya ve Güney Afrika.

Bu ülkelerin her birinin geçen yıl ABD'ye yaptığı gümrüksüz ihracat, 100 milyon doları geçti.

Amerikalı yetkililer bu ülkelerin Dünya Bankası'nın geçen yılki değerlendirmesinde üst-orta gelir grubunda yer aldığını da vurguluyor.

Bazı milletvekilleri ise, Dünya Ticaret Görüşmeleri'nde özellikle Brezilya ve Hindistan'ın anlaşmaya varılması yönünde yeterince taviz vermediğine, bu nedenle Washington'un da onlaar esneklik göstermesine gerek olmadığına inanıyor.

Ticaret kurallarını yeniden düzenlemek üzere beş yıldır sürdürülen Doha Görüşmeleri, geçen ay başarısızlıkla sonuçlanmıştı.

Gümrüksüz ihracat imkanından faydalanan ülkeler listesinde ayrıca Hırvatistan, Kazakistan, Filipinler, Romanya, Tayland, Türkiye ve Venezuela yer alıyor.

Gözden geçirme süreci Eylül ayına kadar devam edecek.

ABD'nin 133 ülke için uyguladığı sistemin süresi 31 Aralık'ta doluyor.

Sistem, bu tarihten sonra yenilenecek.

Daha önceki yıllarda Hong Kong, Singapur, Güney Kore, Tayvan ve Malezya ekonomilerinin gelişmesi gerekçe gösterilerek program dışına çıkarılmıştı.

1974'te başlatılan sistem kapsamında 3.400 ürün gümrüksüz ABD'ye giriyor.

ABD, 2005 yılında bu program kapsamında 26,7 milyar dolarlık ithalat yaptı.