http://www.bbcturkish.com

11 Temmuz, 2006 - TSİ 19:48

ABD: Cenevre'ye uyacağız

Beyaz Saray, Amerika Birleşik Devletleri ordusunun gözetiminde tutulan bütün tutsakların Cenevre Sözleşmeleri'nin öngördüğü asgari haklara sahip olacaklarını açıkladı.

Bush yönetimi, daha önce Guantanamo Üssü'ndeki cezaevinde tutulan tutsakları ''düşman savaşçı'' olarak nitelemiş ve Cenevre sözleşmesinin kapsamında yer almadıklarını savunagelmişti.

Beyaz Saray Sözcüsü Tony Snow'a göre, politika değişikliği, Yüksek Mahkeme'nin Guantanamo'da kurulan askeri mahkemelerin yasadışı olarak nitelediği kararını yansıtıyor.

Amerikan Yüksek Mahkemesi, ayrıca Başkan George Bush'un terör zanlılarını askeri mahkemelerde yargılama yetkisi olmadığına hükmetti ve ABD Başkanı'nın bu mahkemeleri kurmakla 'yetki sınırlarını aştığını' vurguladı.

Yüksek mahkeme kararında ayrıca, tutsakları yargılamak üzere oluşturulan mekanizmaların da Cenevre Sözleşmesi'ne aykırı olduğunun da altını çizdi.

Beyaz Saray Sözcüsü, ''yeni adımın politika değişikliği olmadığını'' savunarak, ''İnsani muamele herzaman ölçütümüzdü'' dedi.

Bush yönetimini politika değişikliğine zorlayan karara gerekçe oluşturan dosya yüksek mahkeme gündemine Guantanamo üssünde tutulan Yemenli Salim Ahmet Hamdan tarafından getirilmişti.

Hamdan'ın bir dönem El Kaide lideri Usame bin Laden'in şoförü olarak da görev yaptığı belirtiliyor.

'Guantanamo'nun kapatılması anlamına gelmiyor'

Hamdan, Guantanamo tutsaklarını yargılamak için oluşturulan mahkemelerin adil olmadığını savunmuş ve söz konusu mahkemelerin sanıklara karşı taraflı olduğunu vurgulamıştı.

Başkan Bush, Guantanamo üssüne ilişkin bundan sonra izleyeceği politikayı belirlemek için yüksek mahkeme kararını beklediğini daha önce açıklamıştı.

İnsan hakları örgütleri, tutsakların yaşadığı koşullar ve sorgulanmalarına ilişkin olarak kaygılarını sık sık dile getirmiş ve üssün kapatılmasını istemişti.

Guantanamo'nun kapatılmasını talep edenler arasında Avrupa Birliği de var.

Üste halen yaklaşık 600 tutsak bulunuyor.