30 Haziran, 2006 - TSİ 09:20
ABD Yüksek Mahkemesi'nin, Guantanamo'daki askeri mahkemeleri yasadışı ilan etmesi, insan hakları örgütleri ve Avrupa Konseyi'nce memnuniyetle karşılandı.
Yüksek Mahkeme, Başkan George Bush'un, Guantanomo'daki tutsakların özel askeri mahkemelerde savaş suçlarından yargılanması emrini vererek yetkisini aştığına hükmetmiş, bunun Amerikan yasaları ve Cenevre sözleşmelerinin ihlali olduğu belirtmişti.
ABD'deki insan hakları örgütleri, hukuk devletinin zaferi olarak değerlendirdikleri Yüksek Mahkeme kararını, George Bush yönetimine indirilen darbe olarak nitelendirdiler.
Ülkenin önde gelen insan hakları örgütü ACLU'nun başkanı Anthony Romero, 'Bu karar, Beyaz Saray'ın ''alameti farikası'' haline gelen iktidar suistimalinin sonuna yaklaştığımızı gösteriyor' dedi ve Bush'un verdiği sözü tutarak Guantanamo'yu kapaması gerektiğini belirtti.
Jimmy Carter Vakfı tarafından yapılan açıklamada da müttefiklerin Guantanamo meselesinden kaygı duyduğu hatırlatıldı ve bu kararın, ABD'nin uluslararası ilişkilerini iyileştirebileceği belirtildi.
Başkan Bush ise askeri mahkemeleri kullanmanın bir yolunun bulunması umudunu dile getirdi.
Senato Savunma Komisyonu Başkanı John Warner, Kongrenin artık, kendi ifadesiyle, Guantanamo'daki teröristlerin yargılanmasına imkan verecek hukuki çerçevenin hazırlanmasına öncelik vereceğini söyledi.
Savunma Bakanlığı ise hukukçuların kararı incelemekte olduklarını bildirmekle yetindi.
Karar, Avrupa Konseyince de memnuniyetle karşılandı.
Avrupa Konseyi Genel Sekreteri Terry Davis imzasıyla yayınlanan açıklamada, mahkeme kararı 'ikiyüzlülük kampanyasına karşı adaletin zaferi' olarak tanımlandı.
Davis, kendi ifadesiyle, 'Amerikan yönetiminin insan hak ve özgürlüklerine ihanetinin Amerika'nın savunma gücünü zayıflattığını, düşmanlarını ise bilediğini' belirtti.