http://www.bbcturkish.com

29 Kasım, 2005 - TSİ 14:32

ABD ve İran'ın Irak yakınlaşması

Amerika Birleşik Devletleri yetkilileri, ülkenin Irak Büyükelçisi Zalmay Halilzad'ın İranlı yetkililerle görüşmeyi planladığını doğruladı.

Amerika Birleşik Devletleri'nin İran'la herhangi bir diplomatik ilişkisi bulunmuyor.

ABD Dışişleri Bakanlığı'ndan yapılan açıklamada, Halilzad'ın gündeminde sadece Irak konusunun olacağı ve bu görüşmenin iki ülke arasındaki ilişkilerde herhangi bir değişikliğe neden olmayacağı vurgulandı.

Yapılacak görüşmede, Halilzad'ın, Irak'ta güvenliğin sağlanabilmesi amacıyla, İran Irak sınırında güvenliğin arttırılması amacıyla gereken önlemlerin alınmasını talep etmesi bekleniyor.

Amerika Birleşik Devletleri ve İran arasındaki diplomatik ilişkiler, 1979 yılında, Tahran'daki ABD Büyükelçiliği'ne düzenlenen baskının ardından kesilmişti.

Newsweek dergisine bir mülakat veren eski Afganistan Büyükelçisi Halilzad, "Başkan tarafından, İranlılar'ı, Afganistan'da olduğu gibi duruma dahil etmekle görevlendirildim" dedi.

ABD Dışişleri Bakanlığı Sözcüsü Sean McCormack, bu toplanı için Başkan George Bush'un izin verdiğini doğruladı ancak bunun çok önemli bir gelişme olmadığını ima etti.

"Görüşmenin kapsamı çok sınırlı olacak ve sadece Irak konusu ele alınacak" diyen McCormack, gelecekte yapılacak başka toplantılar konusunda ise bir öngörüde bulunmadı.

Irak Büyükelçisi Zalmay Halilzad'ın, Irak'taki direnişe katılan bazı gruplarla da görüşmeler yapma niyeti olduğu belirtiliyor.

Halilzad, Amerikan yayın kuruluşu ABC'ye verdiği demeçte, Ebu Mussab ez-Zarkavi'ye bağlı militanlar ve devrik Irak lideri Saddam Hüseyin'e sadık kişiler dışında herkesle görüşmeye açık olduğunu söyledi.