24 Kasım, 2005 - TSİ 06:49
Uluslararası Atom Enerjisi Kurumu, İran'ın nükleer programını görüşmek üzere Viyana'da toplanıyor.
Genel beklenti, İran'ın Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi'ne sevki yönünde bir görüş çıkmayacağı yönünde.
Zira örgütün, Rusya'nın arabuluculuk çabalarına şans tanımak istediği belirtiliyor.
Rusya'nın ortaya attığı öneri, Tahran'ın uranyum zenginleştirme faaliyetlerine devam etmesi, ancak bunu İran'da değil, Rusya topraklarında gerçekleştirmesi.
Tahran yönetiminin bu öneriye yanıtı beklenirken, Amerika Birleşik Devletleri, Çin ve Avrupa Birliği'nin de öneriye destek verdiği belirtiliyor.
Uluslararası Atom Enerjisi Kurumu Eylül ayında, İran'a tüm uranyum zenginleştirme faaliyetlerini durdurma çağrısı yapmıştı.
Aynı tarihte, ülkenin Nükleer Silahların Yayılımının Önlenmesi Anlaşması'na uymadığı tespit edilmiş, böylece Tahran'ın yaptırım talebiyle, Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi'ne sevk edilmesinin de yolu açılmıştı.
İran ise böyle bir durumda, durdurduğunu savunduğu uranyum zenginleştirme faaliyetini tekrar başlatacağı uyarısında bulunuyor.
Uluslararası Atom Enerjisi Kurumu yetkilileri şimdi İngiltere, Fransa ve Almanya ile İran arasında, 6 Aralık'ta Viyana'da gerçekleşecek görüşmelerin sonucunu bekliyor.
Bu buluşmada, taraflar arasında daha önce kesintiye uğrayan müzakere sürecinin tekrar başlatılması hedefleniyor.
Ancak bunun gerçekleşmesi için, Avrupa Birliği'ni temsil eden bu üç ülkenin Tahran'dan bir beklentisi var:
İran'ın Moskova tarafından dile getirilen, nükleer faaliyetlerine Rusya'da devam etmesi önerisini ciddi olarak görüşmeye hazır olması.