http://www.bbcturkish.com

25 Kasım, 2005 - TSİ 01:47

İran'dan AB'ye çağrı

İran hükümeti, tartışmalı nükleer programı hakkında Avrupa Birliği'yle müzakerelere yeniden başlamayı değerlendirmeye hazır olduğunu söyledi.

İran'ın Uluslararası Atom Enerjisi Kurumu'ndaki temsilcisi, görüşmelerin yeniden başlayıp başamayacağı konusunda, müzakereleri yürüten üç Avrupa ülkesi İngiltere, Fransa ve Almanya'dan bir açıklama beklediklerini ifade etti.

ABD, Tahran'ı nükleer silah geliştirmeye çalışmakla suçluyor, ancak İran bu suçlamayı reddediyor.

BBC'nin bölge uzmanı, İran'ın nükleer niyetleri hakkında emin olmasalar da, ABD ve AB'nin şimdilik İran'ı olası ambargolarla karşılaşmak üzere BM Güvenlik Konseyi'ne sevketme tehdidinden vazgeçtiklerini söylüyor.

Uzmanımız, bunun hem İran'ın uranyum zenginleştirme faaliyetlerini Rusya'ya taşıması yönündeki teklifi değerlendirmesi için Tahran'a zaman tanınması, hem de Uluslararası Atom Enerjisi Kurumu'ndaki bazı ülkelerin İran'ın Güvenlik Konseyi'ne sevkedilmesine karşı olmasının sonucu olduğu yorumunda bulunuyor.

Avrupa Birliği, dün İran'la nükleer programı konusundaki müzakerelere yeniden başlamayı önermişti.

Öneri, İngiltere'nin Uluslararası Atom Enerjisi Kurumu'ndaki elçisi Peter Jenkins tarafından gündeme getirilmişti.

İngiltere, Almanya ve Fransa'nın İran'ı nükleer faaliyetlerinin bir bölümünden vazgeçmeye ikna etmek için yürüttüğü görüşmeler, Ağustos ayında sonuç alınamadan kesilmişti.

Avrupalı ve İranlı yetkililerin, 6 Aralık'ta Viyana'da yeniden biraraya gelmesi bekleniyor.