22 Nisan, 2005 - TSİ 10:33
Amerikan ve İngiliz bilimadamlarının ortak çalışması, Güney Kutbu'ndaki buzulların hızla eridiğini ortaya koydu.
Bilim dergisi Science'ta yayınlanan araştırma sonuçlarına göre, bölgedeki buz kütlelerinin yaklaşık yüzde 90'ı giderek küçülüyor.
Bilimadamlarına göre bu hızlı değişimde aslan payı küresel ısınmanın olsa da, tek neden bu değil.
Güney Kutbu'nda uzun yıllardır yapılan bu en kapsamlı araştırmada, bölgedeki 244 buz kütlesi incelenmiş.
Buzulların boyutunda zaman içinde meydana gelen değişimi saptamak için, 1940'lara uzanan 2000 fotoğraf ve 1960'dan bu yana elde edilen uydu görüntüleri tek tek incelenmiş. sonuçta 244 buzul kütlesinin yüzde 87'sinde erime tespit edilmiş.
Bunun, 1950'lerde kaydedilen sonuçlarla taban tabana zıt olduğuna, o dönemde buzulların büyüdüğüne dikkkat çekiliyor.
Erime sürecinin Kuzey Kutbu'nda başladığı ve zamanla Güney'i de etkilediği ve özellikle son 5 yılda hız kazandığı belirtiliyor.
Buz kütlelerinin bu dönemde, yılda 50 metre kadar küçüldüğü tespit edilmiş.
Ancak bu ortalamaya çok aykırı örnekler de var. Örneğin Güney Kutbu'nun kuzey ucundaki Syögren Buzulu, 1993'ten bu yana 13 kilometre geri gitmiş.
Temel nedeninin küresel ısınma olduğuna dikkat çekilse de, bilimadamları, bölgenin topografik yapısı, rüzgar, sudaki buzlanma oranları gibi faktörlerin de gözardı edilmemesi gerektiğini vurguluyor.
Araştırmanın önemine gelince. Bu veriler ışığında, küresel ısınmanın ileriki yıllarda izleyeceği seyir konusunda tahmin yapmanın daha da kolaylaştığı belirtiliyor.