http://www.bbcturkish.com

07 Ağustos, 2006 - TSİ 15:53

Kosova bir kez daha masada

Kosova'nın nihaî statüsünü belirlemek üzere düzenlenen görüşmelere bugün Viyana'da devam ediliyor.

Kosovalı Arnavut ve Sırp heyetlerin görüşmelerinin 'yerinden yönetim' ve toplumların hakları üzerine odaklanması bekleniyor.

Kosova'nın gelecekteki siyasi statüsünün bu yıl sonuna kadar belirlenmesi için taraflar üzerinde yoğun dış baskı var

'Yerinden yönetim' konusu Kosovalı Arnavut ve Sırp heyetlerin görüşmelerinde ilk kez masaya gelmiş değil.

Ancak görüşmelerin zamanlaması çok önemli. Son bir kaç haftadır bölgede gerilim giderek tırmanıyor.

Yerel Kosovalı politikacılar, Birleşmiş Milletler'in Kosova'daki temsilciliğinin başındaki diplomatı, Kosovalı Arnavutları desteklemekle suçlayıp ağır şekilde eleştiriyor.

NATO liderliğindeki barış gücü de, bölgede yeni bir üs açtı ve Sırpların yoğun olarak yaşadıkları kuzeye ek asker sevk etti.

Daha önce yapılan görüşmelerde kayda değer bir ilerleme sağlanamamıştı.

Teknik olarak Kosova hâlâ Sırbistan'ın bir parçası, ancak savaşın sonra erdiği 1999 yılından bu yana Birleşmiş Milletler tarafından yönetiliyor.

Bugünkü görüşmeler, Sırbistan ve Kosova başkanları ve başbakanlarının iki hafta önce ilk kez biraraya gelmeleri ardından yapılıyor.

Kosovalı Arnavutlar, hukuken Sırbistan'ın parçası olan bölgenin bağımsızlığını talep ediyor.

Sırp yönetimi ise, bölgeye geniş özerklik vermeye hazır olduklarını ancak bağımsızlığı kabul etmediklerini belirtiyorlar.