'İran'da insan hakları son 20 yılın en kötü düzeyinde'

Yayın tarihi

İnsan hakları kuruluşu Amnesty İnternational (Uluslararası Af Örgütü), İran'da insan haklarının 20 yılın en kötü düzeyinde olduğunu belirtti.

İran'da gösteri düzenleyen muhalifler

Uluslararası Af Örgütü, hazırladığı kapsamlı raporunda, 12 Haziran'daki cumhurbaşkanlığı seçimleri öncesinde ve sonrasında gözlenen insan hakları ihlallerine ayrıntılı olarak yer verdi.

Örgüt, protesto gösterilerinin kuvvet kullanılarak bastırıldığını ve gözaltına alınan muhaliflerin hapishanelerde tacize hatta tecavüze maruz kaldıklarını belirtip, muhaliflerle gazeteciler aleyhine dava açılmasını eleştirdi.

Uluslararası Af Örgütü'na göre, İran hükümetinin taciz iddialarıyla ilgili olarak açtığı soruşturmalar da, gerçekleri bulmaktan çok, yaşananların üstünü örtmeye yönelik.

İnsan Hakları kuruluşu, İran'ın dini lideri Ayetullah Ali Hamaney'e, Birleşmiş Milletler'in insan hakları uzmanlarının iddiaları soruşturmaları amacıyla ülkeye gitmelerine izin vermesi çağrısında bulundu.

İran hükümetinden ise henüz örgütün raporuna yanıt vermedi.

Kahrizak Cezaevi kapatılmıştı

İran'ın dini lideri Ayetullah Ali Hamaney daha önce bazı muhaliflere taciz edildiğini kabul etmiş, Kahrizak Cezaevi'nin kapatılması yönünde talimat vermişti.

Ancak İranlı yetkililer daha sonra taciz iddialarıyla ilgili eleştirileri kabul etmemişlerdi.

Ülke, tartışmalı cumhurbaşkanlığı seçimi sonrası, 1979'daki İslam Devrimi'nden bu yana görülen en büyük sokak gösterilerine sahne olmuştu.

İran Cumhurbaşkanı Mahmud Ahmedinejad'ın usulsüzlük iddialarına karşın bir dönem daha göreve seçilmesinin ardından düzenlenen gösteriler sırasında binlerce kişi tutuklanmış, çok sayıda kişi de yaşamını yitirmişti.

Ülkede şu ana kadar yargılanan göstericilerden beşi idam, onlarcası da dokuz yıla kadar varan çeşitli hapis cezalarına çarptırıldı.