14:19 گرينويچ - چهارشنبه 16 مه 2007 - 26 اردیبهشت 1386
پلیس عراق می گوید سی پنج نفر در حمله ای در شهر 'دیالی'، در شمال بغداد، که احتمالا با یک بمب حاوی کلر صورت گرفته، کشته شده اند.
این انفجار، که عصر روز سه شنبه (15 مه) در بازاری غیرمسقف در روستای ابوصیدا رخ داده، شمار زیادی زخمی نیز به جای گذاشته است.
پلیس عراق می گوید پزشکان به این نیروها گفته اند که نوع سوختگی هایی که در مجروحین مشاهده کرده اند حاکی است که بمب حاوی گاز سمی بوده است.
از آغاز سال میلادی جدید شمار حملات شورشیان با بمب های حاوی کلر افزایش یافته است.
ماه گذشته، انفجار بمبی حاوی کلر در شهر رمادی، در غرب بغداد، باعث کشته شدن 35 نفر شد.
کلر - که به طور عمومی در مناطقی که شرایط بهداشتی خوبی ندارد برای نظافت و همچنین تصفیه آب استفاده می شود - در عراق به راحتی در دسترس است.
گاز کلر پوست را می سوزاند و استشمام آن ممکن است منجر به مرگ شود.
نظامیان آمریکا در عراق در ماه فوریه گزارش کردند که کارخانه ساخت بمب های حاوی کلر را در نزدیکی فلوجه کشف کرده اند.
استان دیالی - که جمعیتی سنی و شیعه نشین دارد - صحنه خشونت های فرقه ای و حملات شورشیان علیه نظامیان آمریکایی بوده است.
صلیب سرخ جهانی می گوید این دست از مواد منفجره، سلاح های شیمیایی هستند و بنا به قوانین بین المللی استفاده از آنها غیر قانونی است.
به دنبال افزایش حملات شورشیان در عراق، نخست وزیر این کشور طرح جدید امنیتی را در دیالی راه اندازی کرد. ارتش آمریکا نیز سه هزار سرباز بیشتر به این منطقه اعزام کرده است.