هفت نفری که در قتل راجیو گاندی دست داشتند، از زندان آزاد میشوند

منبع تصویر، AFP
مقامهای ایالت تامیلنادو در جنوب هند تصمیم به آزادی هفت فردی گرفتهاند که در قتل راجیو گاندی، نخستوزیر پیشین هند دست داشتند.
راجیو گاندی در سال ۱۹۹۱ توسط یک بمبگذار انتحاری زن در یک تجمع انتخاباتی کشته شد.
خبرنگار بی بی سی در دهلی میگوید بعید به نظر میرسد که خانواده گاندی با آزادی این افراد مخالفت کنند.
این تصمیم مقامهای ایالت تامیل نادو پس از آن صورت گرفت که دیوان عالی هند حکم اعدام برای سه نفر از این افراد را به حبس ابد تغییر داد. دلیل دیوان عالی هند برای لغو مجازات اعدام، تاخیر در رسیدگی به درخواست بخشش این افراد عنوان شده است.
این سه نفر برای بیش از بیست سال در زندان بودند و از سال ۱۹۹۸ به این سو به اعدام محکوم شده بودند.
سه نفر دیگر از همان ابتدا به حبس ابد محکوم شده بودند و نالینی سریهاران، زن تامیل هندی در جریان دادگاه به اعدام محکوم شد اما سپس این مجازات به حبس ابد تغییر یافت.
تغییر این مجازات پس از درخواست سونیا گاندی، بیوه راجیو گاندی و رئیس حزب کنگره صورت گرفت. پریانکا گاندی، دختر گاندی در سال ۲۰۰۸ در زندان با نالینی سریهاران دیدار کرد.
این هفت نفر عضو گروه شورشی ببرهای تامیل سریلانکا بودند.
ترور راجیو گاندی را عمدتا به اعزام صلحبانان هندی به سریلانکا در سال ۱۹۸۷ مربوط دانستهاند.
دولت محلی تامیل نادو امروز صبح، چهارشنبه نوزده فوریه به ریاست خانم جی جایالالیتا، سروزیر ایالت برگزار شد.
خانم جایالالیتا به نمایندگان مجلس ایالتی گفت که این تصمیم دولت تامیل نادو برای تائید به دولت فدرال فرستاده خواهد شد.
او افزود در صورتی که دولت فدرال تا سه روز پاسخ ندهد، دولت تامیل نادو این افراد را آزاد خواهد کرد.






























