21:19 گرينويچ - دوشنبه 25 سپتامبر 2006 - 03 مهر 1385
يک دادگاه فدرال در آمريکا با محاکمه شرکت های دخانيات به خاطر فريب مشتری های خود در فروش سيگار های ملايم موافقت کرده است.
بر اساس موافقت اين دادگاه، شرکت های فيليپ موريس، آر. جی. رينولدز، شرکت دخانيات بريتيش آمريکن و چند شرکت ديگر به خاطر فريب سيگاری ها و ايجاد باورغلط درباره ضرر کمتر سيگارهای ملايم نسبت به سيگارهای معمولی از سال آينده مورد محاکمه قرار خواهند گرفت.
مايکل هائوسفلد وکيل شاکيان پرونده سيگارهای ملايم می گويد ممکن است تعداد شکايت کنندگان به ده ها ميليون نفر برسد و دادگاه در نهايت شرکت های دخانياتی را محکوم به پرداخت ۲۰۰ ميليارد دلار به خريداران کند.
آقای هائوسفلد می گويد توليدکنندگان سيگارهای ملايم بايد به خاطر دروغ گويی و 'فروش مرگ' محکوم شوند.
" اين شکايت بر اساس اين حقيقت مطرح شده است که توليدکنندگان اصلی دخانيات در آمريکا و ساير نقاط جهان از ۱۹۷۱ تاکنون با فريب مشتری های خود باعث شده اند تا آنها به خاطر باوری غلط درباره زيان کمتر سيگار ملايم به استعمال دخانيات ادامه دهند و علاوه بر لطمه زدن به سلامتی خود دچار ضرر مالی هم بشوند. "
شرکت های دخانيات بريتيش آمريکن و آر. جی. رينولدز می گويند مدارک ارائه شده به دادگاه مستند نيستند و خواستار بازنگری در رای آن شده اند.
اما آقای هائوسفلد با اشاره به اثبات رابطه ميان مصرف دخانيات با ابتلا به سرطان ريه در سال ۱۹۵۴ می گويد توليدکنندگان با عرضه سيگارهای ملايم در دهه ۱۹۷۰سعی کردند تا ضرر ناشی از کاهش فروش خود را جبران کنند.
"مدارک بسيار زيادی وجود دارد که بيانگر زيان سيگار های ملايم برای سلامتی است. مؤسسه ملی سلامت در ۲۰۰۰ با انتشار گزارشی اعلام کرد در بعضی موارد ضرر سيگار های ملايم از سيگار های معمولی هم بيشتر است. "
با انتشار خبر موافقت قاضی دادگاه فدرال با محاکمه شرکت های توليد کننده دخانيات، ارزش سهام شرکت های اصلی توليدکننده سيگار آمريکا در بورس نيويورک در حدود ۴ درصد کاهش يافت.