13:22 گرينويچ - پنج شنبه 30 مارس 2006
در پی نگرانی از آسيب های غيرقابل جبران بر شنوايی افرادی که از پخش کننده های موسيقی همراه استفاده می کنند، شرکت اپل امکان تازه ای را برای کنترل ميزان بلندی صدای آی پادهايش عرضه کرده است.
اين شرکت امکان نرم افزاری تازه ای را بطور رايگان بر روی اينترنت قرار داده که هر کاربر بوسيله آن می تواند برای ميزان بلندی صدای دستگاهش محدوديت تعيين کند.
والدين نيز می توانند پس از تعيين محدوديت شدت صدای 'آی پاد' فرزندانشان، آن را قفل کنند تا آنها نتوانند آن را تغيير دهند.
متخصصين امور بهداشتی خواستار تحقيقات بيشتر در زمينه تاثيرات گوشی ها بر دستگاه شنوايی شده اند. شرکت اپل با دعوايی حقوقی نيز در آمريکا روبرو است که در آن متهم شده است 'آی پاد' می تواند به شنوايی افراد آسيب وارد نمايد.
معاون بازاريابی 'آی پاد' می گويد امکان تازه، پاسخی به "نگرانی های فزاينده در اين زمينه" است.
او افزوده است: "قصد ما در اختيار گذاشتن امکانی آسان برای تعيين محدوديت بلندی صدا توسط خود کاربران بوده است".
دعوای قانونی
امکان جديد برای دستگاه های 'آی پاد' ويديو و 'نانو' در نظر گرفته شده است.
اوايل ماه مارس، انستيتو ملی بهداشت آمريکا گفته بود در زمينه آسيب گوشی ها به دستگاه شنوايی، بايد تحقيقات بيشتری صورت گيرد.
اين مسئله واکنش به ادعای يک نماينده کنگره آمريکا بود که از احتمال تاثير دراز مدت صدای بلند موسيقی بر شنوايی افراد ابراز نگرانی کرده بود.
جان کيل پترسون از ايالت لوئيزيانا به همين خاطر اپل را به دادگاه ناحيه ای کاليفرنيا کشانده و درخواست خسارت کرده است.
او می گويد 'آی پاد' وی می تواند صدايی بيش از ۱۱۵ دسی بل توليد کند که سطحی خطرناک برای شنوايی است و مناسب مصارف طولانی مدت نيست.