http://www.bbcpersian.com

17:54 گرينويچ - جمعه 09 دسامبر 2005

عدم شرکت آمريکا در مذاکرات آتی تغييرات جوی

مذاکره کنندگان در کنفرانس مقابله با گرمايش آب و هوای کره زمين درمونترآل، در مورد شروع مرحله بعدی مذاکره به منظور کاهش توليد گازهای گلخانه ای به يک توافق غير رسمی دست يافته اند ولی بر اساس گزارشها، آمريکا در اين توافق شرکت نداشته است.

عربستان نيز مخالفت خود با طرح های جديد را اعلام داشته است.

به موجب اين طرح ها، مجالس ملی کشورهای عضو تدابيری برای استفاده از انرژی پاک اتخاذ خواهند کرد. برخی از مذاکره کنندگان در کنفرانس مونترآل معتقدند اين طرح موجب کندی روند پيشرفت در اين زمينه خواهد شد.

در جريان اين کنفرانس دوهفته ای استفان ديون، وزير محيط زيست کانادا که رياست مذاکرات را به عهده داشت تلاش می کرد تا آمريکا را متقاعد کند که بدون دادن هيچگونه تعهد در زمينه نيل به هدف های معينی، در مذاکرات آتی شرکت کند.

ولی آمريکا که کنفرانس کيوتو در سال ۲۰۰۱ را با اعتراض ترک کرده بود، گفته است که نقشی در مذاکرات آينده نخواهد داشت.

اقدامات دراز مدت درچهارچوب يک کنوانسيون جديد سازمان ملل متحد گنجانده خواهد شد. اين کنوانسيون بر تعهداتی تکيه می کند که بموجب پيمان کيوتو بايد پس از انقضای مدت اين پيمان در سال ۲۰۱۲ به اجرا در آيد.

استفان بايرز، سخنگوی "نيروی ضربتی بين المللی تغييرات جوی" می گويد که بايد تدابيری اتخاذ شود تا آمريکا بتواند در آينده به اين گفتگوها ملحق شود.

يوريکو کويکی، وزير محيط زيست ژاپن از کشورهای در حال توسعه خواسته است که به مبارزه جهانی برای جلوگيری از گرمايش هوای کره زمين پيوسته و خود را متعهد به کاهش توليد گازهای گلخانه ای کنند.

کشورهايی مانند هند و چين مشمول هدف های تعيين شده در پيمان کيوتو که ناظر بر کشورهای پيشرفته است نمی شود.