03:48 گرينويچ - شنبه 06 اوت 2005
استفان جنسن
گزارشگر بی بی سی
يک گروه کاری که توسط دولت هند ايجاد شده بود تا درباره شمار رو به کاهش جمعيت ببر در اين کشور تحقيق کند می گويد اين حيوان هنوز از سوی شکارچيان غيرقانونی، معدنچيان و ساير فعاليت های سودجويانه تهديد می شود.
اين گروه از دولت می خواهد تدابير سفت و سختی برای حفاظت از جمعيت ببر به اجرا بگذارد.
اين گروه پيشتر در سال جاری در پی انتشار گزارش هايی داير بر ناپديد شدن جمعيت ببر به طور کامل از منطقه حفاظت شده ساريسکا در ايالت غربی راجستان تشکيل شده بود.
اين گروه سه ماه پس از تشکيل، يافته های خود را در گزارشی تسليم مانموهان سينگ، نخست وزير، کرده است.
اين گزارش می گويد که حتی در نواحی حفاظت شده نيز ببر در مقابل شکار غيرقانونی و ساير فعاليت های سودجويانه آسيب پذير است که ممکن است به انقراض کامل آن منجر شود.
اين گزارش توضيح می دهد که رويکرد فعلی برای حفاظت از ببر با استفاده از ماموران مسلح و کشيدن حصار، در جلوگيری از مرگ و مير حيوانات بی اثر بوده است.
اين گروه توصيه می کند که دولت بايد جان تازه ای در "شورای ملی حيات وحش" بدمد و يک اداره جرايم حيات وحش برای تعقيب و مجازات کسانی که دست به کشتار ببر می زنند ايجاد کند.
اين گروه نخست وزير هند را ترغيب کرده است با قبول سرپرستی "پروژه ببر" - طرحی که در دهه 1970 از سوی اينديرا گاندی نخست وزير وقت هند معرفی شد - به آن توجه فعالانه نشان دهد.
اين گزارش همچنين توصيه می کند که روستاهای واقع شده در زيستگاه های مهم ببر ظرف يک سال به خارج از اين مناطق منتقل شود.
جمعيت ببر هند طی ساليان و دهه های گذشته منظما در حال کاهش بوده است و طرفداران محيط زيست می گويند آمار دولتی داير بر وجود 3500 ببر در مناطق حفاظت شده اغراق آميز است.
پيشتر در سال جاری، سازمان ملل متحد نيز از دولت هند تقاضا کرد برای نجات اين حيوان اقدام کند.